Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH2200 Food, health and health promotion activities Course description
- Course name in Norwegian
- Mat, helse og helsefremmende aktiviteter i helse- og oppvekstyrker og opplæring
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
- har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
- har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
- har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker
Ferdigheter
Studenten:
- kan utøve praktisk førstehjelp
- kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
- kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
- har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
- kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
Content
Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter om forebyggende helsearbeid knyttet til kosthold og fysisk aktivitet. Det vektlegges tiltak og aktiviteter som kan fremme menneskelig utvikling og mestring og som kan gi økt livskvalitet.
Temaer
- kostregistrering og beregning
- matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
- ernæring (med spesialkost)
- fordøyelsen og livsstilsykdommer knyttet til mat, kosthold og fysisk aktivitet
- fysisk aktivitet og friluftsliv for ulike målgrupper
- måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
- spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
- mat, etikk og bærekraftighet
- ulike undervisningsmetoder
- vurdering
Teaching and learning methods
Praksis
Ingen dager i praksis.
Arbeidskrav
- Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
Course requirements
Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.