EPN-V2

YLHOH1200 Youth, adolescence and life cycle phases Course description

Course name in Norwegian
Ungdom, oppvekst og livsløp
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Teori om preparasjonslære og modellanalyse inngår som nødvendig kunnskap for å oppnå et optimalt resultat. Kunnskap om oral anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg er viktige faktorer ved planlegging og fremstilling av grunnleggende protetikk. Sammenhengen mellom form og funksjon, og pasientens tilvenning til og aksept av protesen vektlegges. Design fokuserer på det formmessige, samt på illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel for å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. For å kunne gjenskape en tannerstatnings særegne form vektlegges prinsipper for oppfattelse av ulike fargeeffekter og formuttrykk.

Fordeling av studiepoeng: Teori 7 og ferdighetstrening 13.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
  • har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
  • har kunnskap om ungdom og psykisk helse
  • har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
  • har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
  • kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
  • kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne

Content

Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Teaching and learning methods

Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng breddefag, 10 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.

Course requirements

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
  • Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 300 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere

Grading scale

To interne sensorer vurderer alle besvarelsene

Examiners

Praksis

15 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Tilstedeværelse i 4 dager ved oppstart av emnet. Hensikten er at studenten skal komme i gang med emnet og få godkjent en problemstilling. Ved manglende tilstedeværelse ved oppstart av emnet, samt innlevering av prosjektskisse, kan det kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Innlevering av en gruppebasert prosjektskisse for gjennomføring av fagdag, rettet mot praksisfeltet og studenter på utdanningens 2. eller 4. semester. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.