EPN-V2

YLHOH1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om sammenhengen mellom anatomi/fysiologi, kosthold, fysisk aktivitet og helse
  • har kunnskap om de ulike matvaregruppenes betydning i kostholdet
  • har kunnskap om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om ulike sykdommer knyttet til fysisk aktivitet, mat og kosthold for ulike befolkningsgrupper
  • har kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet for ulike befolkningsgrupper
  • har kunnskap om mathygiene
  • har kunnskap om metoder som egner seg i opplæring i temaer innenfor emnet
  • har kunnskap om ulike former for vurdering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat
  • kan bruke måltidet som arena for kommunikasjon og samhandling
  • kunne vurdere hvordan mat og måltider kan bidra til å utvikle identitet, smak, toleranse og danning
  • kan bruke varierte undervisningsmetoder og gi tilbakemelding og vurdering som fremmer læring
  • kan ta i bruk ulike helsefremmende aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet, tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan anvende faglig kunnskap til planlegging av måltider og til praktisk matlaging
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
  • kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
  • har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og kulturelle og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønster
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling

Content

Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.

Temaer

  • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
  • konfliktløsningsstrategier
  • ulike kulturer og livssyn
  • interkulturell kommunikasjon
  • klasseledelse
  • gruppepsykologi
  • samarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

Praksis

  • pedagogisk praksisperiode 3, 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet
  • 10 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav

  • Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (90 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg.
  • Muntlig rapport knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på vurdering og undervisningsmetoder. Omfang: ca 10 minutter

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved manglende gjennomføring av praktisk undervisningsopplegg og deltakelse i gruppearbeid kan kompensasjon avtales med faglærer.

Course requirements

Praktisk eksamen i grupper à 3-4 studenter, varighet 30 minutter; med justerende individuell muntlig høring, varighet inntil 10 minutter per student. Karakteren kan justeres opp eller ned med 1 karakter. Studentene får endelig karakter på eksamen etter at alle i gruppa har gjennomført muntlig høring.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved stryk (F) på praktisk gruppeeksamen kan studentene ikke ta den muntlige delen av eksamen, og ny/utsatt eksamen gjennomføres som en 3 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Ved ny og utsatt eksamen gjennomføres ikke muntlig som ved ordinær eksamen.
  • Ved stryk på kun individuell muntlig eksamen, vil studenten måtte gjennomføre ny og utsatt eksamen som en 3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Den 3 dagers skriftlige hjemmeeksamenen vil være justerende med en karakter opp eller ned i forhold til den praktiske gruppeeksamenen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt kun til skriftlig praktisk gruppeeksamen.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Examiners

Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter om forebyggende helsearbeid knyttet til kosthold og fysisk aktivitet. Det vektlegges tiltak og aktiviteter som kan fremme menneskelig utvikling og mestring og som kan gi økt livskvalitet.

Temaer

  • kostregistrering og beregning
  • matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
  • ernæring (med spesialkost)
  • fordøyelsen og livsstilsykdommer knyttet til mat, kosthold og fysisk aktivitet
  • fysisk aktivitet og friluftsliv for ulike målgrupper
  • måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
  • spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
  • mat, etikk og bærekraftighet
  • ulike undervisningsmetoder
  • vurdering