Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD1200 Youth, adolescence and life cycle phases Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdom, oppvekst og livsløp
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
- har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
- har kunnskap om ungdom og psykisk helse
- har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
- har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
- har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
- kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
- kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne
Content
Emnet omhandler endringer gjennom menneskets livsløp, med spesielt fokus på barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår.
Temaer
- barn og unges oppvekstsvilkår
- utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv
- sosialisering
- ungdomskultur
- sosiale medier
- ungdom og psykisk helse
- barn og unges rettigheter
- læringsmiljø
- kartlegge ulike programmer knyttet til godt skolemiljø
- fysiske, psykiske og sosiale endringer i et livsløpsperspektiv
- den flerkulturelle skolen
- dokumentasjonsarbeid i skole og arbeidsliv
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, individuelt arbeid og gruppearbeid.
Course requirements
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
- Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 300 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.