Programplaner og emneplaner - Student
YLDHY3100 Professional Ethics, Design and Form Description in Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesetikk, design og formbeskrivelse i praksis
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfagligkompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
- har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan etablere og vedlikeholde nettverk
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.
- kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Content
- arbeid med form og formforståelse, formutvikling og design
- utvikle innovative utrykk innenfor design og produktutvikling
- fagterminologi knyttet til teknikker og produksjon innen yrkesfagene
- yrkesetikk
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid
Course requirements
Praksis
- 10 dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
Arbeidskrav
- Oppdatert individuell plan med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i YLDHY3100 og YLDHY3900. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i det andre emnet.
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner, etc., med fokus på design og formbeskrivelse.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Assessment
Individuell praktisk eksamen.
- Den praktiske eksamen består av utstilling av praktisk produkt med prosessdokumentasjon (valgfri dokumentasjon), omfang ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner, muntlig presentasjon av produkt, prosess og egen progresjon (ca. 20 - 30 minutter pr. student).
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.