Programplaner og emneplaner - Student
YLDHY1000 Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:
- Studenten velger tema for oppgaven i samarbeid med mentor før arbeidet med oppgaven starter, og leverer en prosjektskisse på 1500 -1800 ord. På grunnlag av denne får studenten tildelt en veileder for arbeidet med masteroppgaven.
- En gjennomgang av forskningslitteratur, aktuell i forhold til oppgavens tema (omfang 1600 ord +/- ti prosent), skal legges fram på et eget seminar for diskusjon med medstudenter. Deltakelse i seminaret er obligatorisk.
- Problemstillinger fra arbeidet med masteroppgaven skal presenteres muntlig for medstudenter (omfang 20-30 minutter).
Required preliminary courses
Eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 45 minutter. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, går opp til muntlig eksamen hver for seg. Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
- har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks og medieproduksjonsfag
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
- kan analysere læreplanene
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
- kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Content
- individuell studieplan for hele studiet
- analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse
- særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene
- etablering av nettverk i skole og arbeidsliv
- dokumentasjon og kvalitetssikring
- produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning)
- styringsdokumenter og læreplananalyse
- yrkes logg og refleksjonslogg
- IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
Teaching and learning methods
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.
Praksis
10 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
Course requirements
- Individuell plan for studiet med utvidet CV.
- Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjon, som legges fram i grupper for klassen (5 - 15 minutter).
- Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: ca. - 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner.
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder/film mm.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Assessment
Individuell praktisk eksamen.
- Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde (omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder/film mm.), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 - 20 minutter pr. student).
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Grading scale
Bestått /ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.