Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2200 Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.
Emnet består av 20 studiepoeng og fordeles med 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
- har kunnskap om vurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
- kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
- kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
- kan anvende ulike vurderingsverktøy
- kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
- kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
- kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet
Content
Bestått/ikke bestått
Teaching and learning methods
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
- 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)
Course requirements
Se informasjon i program- og emneplan
Assessment
Se informasjon i program- og emneplan
Grading scale
Se informasjon i program- og emneplan
Examiners
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis