EPN-V2

YLDH2200 Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene i design og håndverk/medieproduksjon og deres fellestrekk og særpreg
  • har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, sammenligne og finne fram til design-, håndverk og medieproduksjonsyrkenes fellestrekk og særpreg
  • kan utøve eget yrke i hele dets bredde
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer
  • kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå (yrkesfaglig dybde) og/eller knyttet til DH-yrkenes felles- og særpreg (Yrkesfaglig bredde)
  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i DH
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i eget yrke/ yrker i DH og i forhold til yrkets/yrkenes utvikling
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner skole / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i fht. læring innenfor fagområdet
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Bacheloreksamen består av tre komponenter:

  • Bacheloroppgave som løses individuelt, eller i gruppe (2-5), (maks 6000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg)
  • Individuell presentasjon av Bacheloroppgaven som en reel undervisningssituasjon (ca. 30 - 45 minutter pr. presentasjon)
  • Individuell muntlig høring (ca. 20 - 30 minutter pr. student)

Det gis én helhetlig individuell karakter på de tre komponentene.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon Bacheloroppgaven (a) og presentasjon av undervisningssituasjon (b) til sensur inntil en gang. Det gjennomføres ikke ny muntlig presentasjon, denne leveres skriftlig. Ved senere forsøk må det leveres ny oppgave og ny presentasjon. Muntlig høring (c) gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Content

  • innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
  • utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
  • vurdering for, som og av læring
  • planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
  • yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
  • yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Teaching and learning methods

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)

Course requirements

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle komponentene må være bestått for å få vurdering i emnet.

Assessment

All answer papers are assessed by an internal examiner. External examiners are used in cases of doubt about whether a pass grade should be awarded and for spot check assessments of approx. 25% of the answer papers. The grades awarded for the answer papers assessed together with an external sensor form the basis for determining the level for awarding the different grades. The internal examiner shall take the external examiner's assessment into consideration in the grading of all the exams.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.