EPN-V2

YLDH2200 Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.

Emnet består av 20 studiepoeng og fordeles med 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
  • har kunnskap om vurdering

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
  • kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
  • kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
  • kan anvende ulike vurderingsverktøy
  • kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
  • kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
  • kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet

Content

Bestått/ikke bestått

Teaching and learning methods

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)

Course requirements

Se informasjon i program- og emneplan

Assessment

Se informasjon i program- og emneplan

Grading scale

Se informasjon i program- og emneplan

Examiners

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis