Programplaner og emneplaner - Student
YLBA2000 Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development Course description
- Course name in Norwegian
- Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omhandler differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 20 studiepoeng yrkesfag
-
Required preliminary courses
Rehabilitering sees som en planlagt prosess hvor fysioterapeuten er bidragsyter blant mange aktører for å bistå brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse sosialt og i samfunnet. Rehabilitering belyses gjennom ulike perspektiv. Fokus er rettet 6 fagområder: rehabilitering og habilitering (2 sp), fysioterapeutisk tilnærming innen psykisk helsearbeid (3 sp), fysioterapeutisk tilnærming til personer med nevrologiske lidelser (3 sp), fysioterapeutisk tilnærming til barn med funksjonsutfordringer (4 sp), fysioterapeutisk tilnærming til personer med respirasjonslidelser (2 sp) og fysioterapeutisk tilnærming til personer med hjertelidelser (1 sp). Fokus er også på faglige og etiske dilemmaer som kan skape konflikt i individuelt rehabiliteringsarbeid.
Emnet omfatter rammebetingelsene som styrer behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnets behov og den enkeltes opplæringsbehov, relatert til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om historisk utvikling innen eget program- og yrkesområde
- har kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt eller programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse
Ferdigheter
Studenten:
- kan legge til rette for at elever kan foreta et reflektert yrkes- og utdanningsvalg gjennom erfaringsbasert kunnskap om yrker og arbeidsområder elevene er interessert i
- kan forebygge og bearbeide konflikter/mobbing, og kan gi støtte og omsorg til elever/lærlinger i krise
- kan legge til rette for helhetlige praktiske oppgaver som inkluderer bruk av grunnleggende ferdigheter og HMS
Generell kompetanse
Studenten:
- har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan bidra til å utvikle skolen/bedriften som organisasjon, generelt og i forhold til eget arbeids-/yrkesområde
- kan vurdere, begrunne og utvikle samspillet mellom hensiktsmessige organiseringsformer, ledelsesformer og gode arbeids- og læringsmuligheter
- kan begrunne en praksis som legger vekt på prinsipper for vurdering for læring
-
Content
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.
-
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for lovverk og føringer som regulerer rehabiliterings- og habiliteringsfeltet
- redegjøre for rehabilitering og habilitering som begreper og kunnskapsområder
- redegjøre for hvordan fysioterapeuten kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i individuelle rehabiliterings- og habiliteringsprosesser i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- redegjøre for fysioterapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
- redegjøre for bevegelsesutvikling hos barn, fysioterapeutisk undersøkelse av barn og fysioterapeutiske tiltak for å fremme barns motoriske læring og funksjon
- redegjøre for fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nevrologiske lidelser samt behandling og tiltak
- beskrive fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nedsatt lungefunksjon og forslag til tiltak
- redegjøre for fysioterapeutens bidrag innen rehabilitering av personer med hjertelidelser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ICF som modell for funksjonsvurdering og tiltak innen rehabilitering
- dokumentere gjennomføringen av en standardisert undersøkelse av barn (0-18 mnd.) og vurdere resultatene
- beskrive og vurdere standardiserte fysioterapeutiske undersøkelser av personer med nevrologiske lidelser og eldre personer med falltendens
- beskrive utvalgte standardiserte undersøkelser av personer med nedsatt lunge- og hjertefunksjon
- reflektere over utfordringer og muligheter i bevegelsesgrupper for ulike pasient-/brukergrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemmaer knyttet til kompleksiteten i individuelt rehabiliteringsarbeid
- diskutere utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen rehabilitering og habilitering
-
Course requirements
Praksis
- Gjennomført og bestått 10 dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10
- Gjennomført og bestått 2 ganger 10 dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.
- Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave, omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk
- Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom skriftlig dokumentasjon, omfang minimum 1200 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer, og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1. Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.
- Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt. Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 % fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
-
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Obligatorisk tilstedeværelse:
Det kreves:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min
-
Grading scale
Mappe med skriftlige oppgaver, jf. informasjonsskriv om eksamen
-
Examiners
Gradert skala A-F