EPN-V2

YLBA2000 Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development Course description

Course name in Norwegian
Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    The course presents the main debates concerning the impact of economic, cultural and political globalisation on health and social welfare in different parts of the world, and the role of multilateral agencies (including the World Bank and the International Monetary Fund) in influencing social and health policies in high-, middle-, and low-income countries.

  • Required preliminary courses

    None.

  • Learning outcomes

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

    Knowledge

    The student has advanced knowledge of

    • main theoretical and empirical debates concerning how globalisation impacts upon health and social welfare in different parts of the world
    • trends in economic growth, poverty and inequality
    • The importance of the demographic and epidemiological transitions for understanding differences in health status and social welfare between as well as within countries
    • welfare state changes in high, middle and low income countries
    • how decisions are made in multilateral agencies (in particular the World Health Organisation, the World Bank and IMF), and the polities of multilateral organisations
    • the relationship between international and national health policy and social policy

    Skills

    The student can

    • review and discuss different theoretical perspectives on globalisation and local development
    • investigate health and social policy outcomes in different countries
    • investigate how demographic and socioeconomic changes influence disease patterns and changes in health and social inequality
    • analyse how various aspects of globalisation influence health and social policy outcomes in high, middle and low income countries
  • Content

    None.

  • Teaching and learning methods

    The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

  • Course requirements

    Praksis

    • Gjennomført og bestått 10 dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10
    • Gjennomført og bestått 2 ganger 10 dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet
    • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent

    Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.

    • Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave, omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk

    • Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom skriftlig dokumentasjon, omfang minimum 1200 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer, og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3

    • Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1. Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde

    • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.

    • Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt. Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 % fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen ca 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 2000

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Permitted exam materials and equipment

    A grade scale A-F.

  • Grading scale

    The exam is graded by an internal and an external examiner.

    A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

  • Examiners

    Einar Øverbye