EPN-V2

YLBA1000 Communication, socialization and training, and vocational width Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, sosialisering og opplæring samt yrkesfaglig plan for kompetanseutvikling
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Etter å ha fullført emnet, forventes det at studentene har oppnådd følgende læringsutbytte, definert med hensyn til kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

    Kunnskap

    Studentene:

    • vil ha en god oversikt over programmeringsspråket Python og kan bruke det til å løse virkelige problemer av moderat størrelse.
    • kan forstå prinsippene for objektorienterte programmeringsfunksjoner (f.eks. klasse, objekt, metode, arv, polymorfi, innkapsling, osv.) og kan bruke disse til å skrive objektorientert kode.
    • kan forstå forskjellen mellom funksjonelle og objektorienterte trekk ved Python og vet når det er hensiktsmessig å bruke hver av dem.
    • kan utvikle robuste og pålitelige programmer med god objektorientert design, finne alternative løsninger for et gitt problem og vurdere fordeler og ulemper ved de ulike løsningene.

    Ferdigheter

    Studentene:

    • kan skrive klare og effektive programmer i Python.
    • kan identifisere og rette feil i sine egne programmer.
    • kan forstå og sette seg inn i andres programmer med sikte på feilsøking og endringer.

    Generell kompetanse

    Studentene:

    • kan lage effektive programmer i Python og løse relevante problemer.
    • kan gjennomføre en kodegjennomgang, dokumentere feil og foreslå forbedringer.
    • kan vurdere ulike programmeringsmetoder kritisk for et gitt problem.
  • Required preliminary courses

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
    • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
    • kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
    • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
    • kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
    • kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
    • kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
    • kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere
  • Content

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Produksjon (YF)
    • Tegning og bransjelære (YF)
    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Grunnleggende ferdigheter (YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
    • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og læringsbehov (YF/PF).
    • Læringslogg og målregnskap (YF/PF)
    • Undervisning og opplæring (PF/YF
    • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv, og premisser for dette (YF/PF)
    • Sosialisering og kommunikasjon (PF)
    • Gruppepsykologi og observasjon (PF)
    • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
    • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
    • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
    • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Teaching and learning methods

    Gradert skala A-F.

  • Course requirements

    Arbeidskrav 1 (PF): Kommunikasjon og gruppedynamikk.

    • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord fundert på om lag 600 sider litteratur (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.

    Arbeidskrav 2 (PF): Observasjoner fra videregående skole (arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole)

    • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, individuelt. Omfang 700 til 1000 ord.

    Arbeidskrav 3 (PFYF): Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

    • Arbeidsform: dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringene, individuelt. Omfang 1300 til 1700 ord fundert på om lag 400 siders litteraturhenvisning (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

    Arbeidskrav 4 (YF/PF): Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling. Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

    • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.

    Praksis

    • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
    • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

  • Assessment

    Emnet har 2 stp overlapp med emnet ELI1500 Digitale Systemer

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler

  • Grading scale

    Bestått/Ikke bestått

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.