Programplaner og emneplaner - Student
YFTI3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser:
- Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
- Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
- For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.
Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.
Required preliminary courses
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual oral exam, up to 30 minutes.
Learning outcomes
Studentens arbeidstid fastsettes ut fra den arbeidstid som gjelder på det aktuelle arbeidssted. Det gjøres i samråd med praksissted.
For hver student oppnevnes en praksisveileder på praksisstedet. Veiledningen er ikke lønnet.
Det oppnevnes en fagansvarlig i emnet som studenten kan kontakte ved behov.
Content
- Forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv
- Dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- Ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- Styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis samt elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
Teaching and learning methods
Skjema for praksissted: Studenten skal levere et skjema for valg av praksissted. I skjemaet skal det angis praksissted, forventede arbeidsoppgaver og veileder ved praksisstedet.
Emneansvarlig godkjenner praksisoppholdet og tildeler kontaktlærer. Innleveringsfrist er normalt medio november i 5. semester og godkjenning foreligger normalt medio desember.
Minimum 80% av den normale praksisperioden på 9 uker må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker til fravær kan faglærer gjøre en individuell vurdering.
Course requirements
Praksisrapport bestående av fire deler:
- En egen vurdering av praksisperioden.
- Et mediefaglig arbeid fra praksisperioden, alternativt et dokument på inntil 2 sider som viser hva studenten har arbeidet med når studenten ikke har laget et eget mediefaglig arbeid i praksisen.
- Et refleksjonsnotat til det mediefaglige arbeidet/dokumentet.
- En signert kommentar og helhetsvurdering av veileder.
Praksisrapportens punkt 1 og 3 skal totalt utgjøre 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Omfang av punkt 2 vil variere ut fra det enkelte praksisstedets krav.
Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Bestått / ikke bestått
Grading scale
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.