EPN-V2

YFTI3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

  • Required preliminary courses

    For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
    • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og bærekraftige prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
    • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
    • kan vurdere, begrunne og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
    • kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
    • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
    • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
    • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
  • Content

    • Yrke, organisasjon og ledelse

      • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
      • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
      • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
    • Forskningsmetode
    • Innovasjon og utvikling

      • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
      • Digitalisering og robotisering
      • Bærekraft og etikk

    Praksis

    Yrkesfaglig praksis minimum fem dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.

  • Teaching and learning methods

    Arbeid- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid, litteratur-/kildestudier, individuell veiledning.

  • Course requirements

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Dette er en fordypning som gir kompetanse i å undervise og lede arbeid i kroppsøving på barnetrinnet. Videre vil emnet tematisere profesjonsfaglige kompetanser som klasseledelse, tilpasset / universell undervisning, planlegging og gjennomføring av undervisning på barnetrinnet.

  • Assessment

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning på barnetrinnet
    • har inngående kunnskap om barnetrinnet om kroppsøvingsfagets egenart og fagets rolle og muligheter i tverrfaglig undervisning og tverrfaglig samarbeid
    • har spesialisert kunnskap om lek, idrettsaktiviteter, dans, friluftsliv og andre bevegelsesaktiviteter i småskoletrinnet
    • kan analysere og vurdere barns ulike bevegelsesmønstre og kan anvende denne kunnskapen i undervisning med spesiell vekt på barnetrinnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og vurdere de yngste elevenes ulike forutsetninger for og deltakelse i fysisk aktivitet, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell undervisning
    • kan analysere og tilrettelegge, analysere og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter for elevene på barnetrinnet
    • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i bevegelse
    • kan videreutvikle arbeidsmåter, eget bevegelsesrepertoar og kroppslige erfaring for å lede differensiert læringsaktivitet på barnetrinnet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kommunisere og samarbeide med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving, fysisk aktivitet og helse
    • kan på et avansert nivå kommunisere faglige problemstillinger innenfor kroppsøving, fysisk aktivitet og helse på barnetrinnet med aktører i og utenfor skoleverket
    • kan bidra til nytenkning og utvikling i kroppsøving og fysisk aktivitet og helse med utgangspunkt i barns bevegelseskulturer
  • Examiners

    Se programplanen.