EPN-V2

YFTI2200 Youth culture, gender and diversity Course description

Course name in Norwegian
Ungdomskultur, kjønn og mangfold
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra teknologi og industrifag som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
    • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
    • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen

    Ferdighet

    Studenten

    • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
    • kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
    • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
    • kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
    • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
    • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
    • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
    • kan drøfte relevant innhold innenfor teknologi og industrifag tilpasset ungdomstrinnet
    • kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet
  • Content

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere innovasjonsprosesser og ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet
    • kan analysere krav til vitenskapelighet i fagutvikling og profesjonsutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og prioritere jordmorfaglige arbeidsoppgaver og håndtere akuttmedisinske situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med samarbeidspartnere og allmenheten
    • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
    • kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren
    • kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste
    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe. Faggrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Studenten skal ta utgangspunkt i 10 dagers praksis fra ungdomsskolen og utarbeide en undervisningsøvelse som er tilpasset den skolen de har hatt praksis på. Studentene skal også reflektere over praksis fra ungdomsskolen knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av emneansvarlig. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i mangfold, ungdomskultur og utdanning rettet mot ungdomstrinnet, og benytte relevant teori knyttet til temaet.

    Arbeidskrav 2

    Med utgangspunkt i yrkesfaglig praksis skal studenten analysere yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Studenten skal knytte dette til tilegnet kompetanse gjennom ulike læringsaktiviteter i emnet og hvordan denne kompetansen kan anvendes som yrkesfaglærer. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av emneansvarlig. Omfang: 2000 ord pr. dokumentasjon +/- 10%, + bilder/film mm. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært igjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

    Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Assessment

    Individuell praktisk - muntlig eksamen:

    Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et helhetlig og avansert nivå. Ved studiets slutt skal studenten kunne ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Praksisstudier i dette emnet har en varighet på 7 uker og vil primært foregå i spesialisthelsetjenesten. Det kan åpnes for praksis ved andre praksissteder. Innen emnets avslutning skal kvantitetskravene for hele studiet være oppfylt.

  • Examiners

    For å påbegynne MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag må alle emner være bestått med unntak av MAJO5900 Mastergradsoppgave.