EPN-V2

YFTI2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner
    • kan produsere digitalt innhold tilpasset bestemte plattformer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
  • Learning outcomes

    Emnet går over en periode på 3 - 4 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 60 timer. Av disse er om lag 12 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger.

  • Content

    • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
    • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
    • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
    • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
    • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
    • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
    • Entreprenøriell læring
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
    • Teknologisk utvikling innen eget yrke

    Praksis

    Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges

    20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

  • Teaching and learning methods

    Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

    Ingen arbeidskrav.

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær.

  • Course requirements

    Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    Et visuelt produkt som er tilpasset en eksiserende digital plattform - kan leveres på plattformen eller utenom.

    • Et visuelt produkt arbeid utviklet i et relevant digitalt verktøy nærmere beskrevet i oppgaveteksten
    • Kort beskrivelse av intensjon med arbeidet, sammen med en refleksjon over hvordan virkemidler er blitt brukt (inntil 500 ord)

    Eksamen kan påklages.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Bestått - ikke bestått

  • Grading scale

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

    Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Examiners

    Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Digital presentasjon og layout, Mobil storytelling og Digital formidling med videoredigering.

    Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).