EPN-V2

YFSR3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området.
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid eller vitenskapelig forskning.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper,
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer,
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv

Content

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Teaching and learning methods

The master's thesis is a final independent, limited research project that shall be based on the knowledge, skills and competence the student has acquired during the programme. Preparations for work on the master's thesis should begin at an early stage of the programme but is attended to mostly in the fourth semester. The master's thesis is an independent project in groups of two-three students. Students may be allowed, on application, to write an individual thesis.

The master's thesis should be an analytical work with relevance to the subject areas in the programme. The students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be of either a theoretical or an empirical nature. The master's thesis is submitted in the form of a monograph.

Language of instruction is Norwegian and English.

Course requirements

All compulsory courses included in the master's degree and all three elective courses - total 90 ECTS - must be passed before the student may submit the master's thesis for assessment.

Assessment

Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier. En sentral del av utviklingsstudier ved OsloMet er et feltarbeid, der studentene gjennomfører en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget. Feltarbeidet er et prosessorientert prosjektarbeid basert på studentaktive arbeidsformer. Det gjennomføres som et gruppeprosjekt enten i det globale Sør eller i Norge, og munner ut i en feltoppgave.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kreves:

  • godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • godkjente arbeidskrav i emnet UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
  • gjennomført emnet og bestått eksamen i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori

I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om å gjennomføre et empiribasert prosjektarbeid om et utviklingsrelatert tema
  • har kunnskap om kulturmangfold, økonomi, politikk og samfunnsforhold i en region og i det landet der feltarbeidet gjennomføres
  • har kjennskap til helheten i en kvalitativ forskningsprosess

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og utføre elementær problemorientert innhenting av empirisk kunnskap, og på en etisk forsvarlig måte
  • kan gjennomføre analyse av utviklingsspørsmål i en akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide faglig gjennom omfattende gruppeprosesser og erfaringsbasert læring
  • kan bearbeide og framstille ulike typer informasjon skriftlig
  • har innsikt i og erfaring med tverrfaglig gruppearbeid

Examiners

The exam in the course is a master's thesis.

The master's thesis is an independent project carried out in groups of two to three students. Students with compelling reasons, for example illness or the need to work individually on one's own business idea, may apply to write individually. Work alongside studies or place of residence is not considered a valid reason for completing the master's thesis individually. Students receive individual and/or group-based supervision for approximately ten hours. This supervision helps ensure that students acquire the necessary knowledge, provides essential quality assurance in the collection and processing of data, and ensures that these activities are conducted in accordance with research ethics guidelines.

The scope of a master's thesis is expected to be between 80-100 pages. For students who have been granted permission to write an individual thesis, the expected thesis is between 60-80 pages. The thesis must be written in Arial or Calibri, 12 points. Line spacing: 1.5. All references must follow APA guidelines. The scope is discussed and agreed in more detail with the supervisor. For theses with a large quantitative analysis component, the number of pages may be less important.

Students are allowed to submit a new or revised master’s thesis once if they are awarded a fail grade. Students who fail the ordinary exam may be given one hour of academic supervision subject to agreement with the supervisor.