EPN-V2

YFSR2200 Youth culture, gender and diversity Course description

Course name in Norwegian
Ungdomskultur, kjønn og mangfold
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra Salg, sevice og reiseliv som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
    • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
    • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • har kunnskap om arbeidsverktøy/metoder og teknologi relevant for yrkesutøvelsen

    Ferdighet

    Studenten

    • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
    • kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
    • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
    • kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
    • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
    • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
    • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
    • kan drøfte relevant innhold innenfor salg, service og reiseliv tilpasset ungdomstrinnet
    • kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet
  • Content

    • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
    • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
    • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
    • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
    • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
    • Omsorg ved kriser
    • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
    • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
    • Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
    • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
    • Yrkesfaglig kompetanseutvikling

    Praksis

    • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • 10 dager yrkespraksis

  • Teaching and learning methods

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, individuelt arbeid, gruppearbeid og praktisk undervisning.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Individuell skriftlig oppgave knyttet til ungdomskultur og utdanning. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1500 ord +/- 10% Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i temaet og knytte aktuell teori opp mot praktisk gjennomføring og tiltak i utdanning og skole.

    Arbeidskrav 2

    Individuelt refleksjonsnotat over yrkesfaglig praksis utenfor eget fagbrevområdet med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Hensikten med arbeidskravet er å få kjennskap til ett yrke utenfor eget fagbrevområde. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2000 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som film, prosessdokumentasjon etc.

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

    Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Assessment

    Individuell praktisk - muntlig.

    Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, ca. 10 minutter til avklarende spørsmål).

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - praktisk eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor.