Programplaner og emneplaner - Student
YFSR2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven.
Learning outcomes
No prior knowledge requirements.
Content
Innhold
- Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
- Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
- Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Teknologisk utvikling innen eget yrke
Praksis
- 10 dager yrkesfaglige praksisen
- 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
Teaching and learning methods
After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Candidates
- have in-depth knowledge of and insight into different methodological approaches to the study of concepts and ideas and have an overview of the main lines of argument in the methodological debate about the study of ideas and concepts
- are familiar with cutting edge knowledge in central traditions in social work and social policy
- have in-depth knowledge and understanding of key concepts and ideas in the field of social work and social policy
Skills
Candidates are capable of
- reflecting on and communicating the research in the field and its development in a history of ideas context
- contributing to developing important ideas and concepts in the field of social work and social policy
- assessing different methodological tools in order to compare and problematise concepts and ideas in the subject area
General competence
Candidates are capable of
- contributing to developing the debate on fundamental issues in social work and social policy
- identifying innovative theoretical issues of relevance to social work and social policy
- disseminating theoretical research both nationally and internationally
Course requirements
The candidates will submit analyzes of syllabus and other texts. Teaching is organised as a combination of lectures, discussions and presentations by the candidates in which texts are discussed and topical research presented.
Assessment
14 dagers individuell hjemmeeksamen. Skriftlig refleksjon basert på temaene i emnet og betydningen det har for relevant yrkesopplæring i salg, service og reiseliv. Omfang: 3000 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
The exam consist of a mandatory paper to be evaluated.
A paper of between 6 and 8 pages (not including list of contents and list of references) must be delivered within 6 weeks of the completion of the course. The teacher and co-teacher responsible for the course will assess the paper. A passed paper is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the paper is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised paper once, by a specified deadline.
Grading scale
All measures of any help are permitted as long as sources are specified in the list of references.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.