EPN-V2

YFSR1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Content

Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.

Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell undervisningsøvelse, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, for medstudenter. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen eget fagområde. Dere skal levere inn en skriftlig undervisningsplan i forbindelse med øvelsen. Omfang: 10-15 minutter pr. student.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis, og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden. Omfang: 2000 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 3

Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 1200 ord +/- 10%.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Prosjekt i gruppe (3-4 studenter)*

  • Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres på nytt, som sammen med ny presentasjon sensureres inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
  • har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
  • har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
  • har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
  • har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
  • har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
  • har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
  • har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
  • har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
  • har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
  • har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
  • kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
  • kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
  • kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
  • kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
  • kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
  • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
  • kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
  • kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
  • har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
  • har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
  • har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
  • har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
  • kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
  • har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)

Grading scale

Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.