Programplaner og emneplaner - Student
YFSR1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
-
Introduction
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 8000 ord* +/- 10 % + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Karakteren på muntlig eksamen teller 60 % av sluttkarakteren i emnet.
* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 5000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 9000 ord, der det er faglige argumenter for dette.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
-
Content
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for salg, service og reiseliv
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i salg, service og reiseliv
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for salg, service og reiseliv
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
- Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager
-
Teaching and learning methods
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Består av to deler:
- Kartlegging av egen kompetanse. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
- Individuell plan for studiet med utvidet CV legges vedlagt. Planen favner også om kompetansebehov som avdekkes i arbeidskrav 2.
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i aktuelle utdanningsprogrammet.
Arbeidskrav 2
Yrkenes og utdanningsprogrammenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig gruppeoppgave, (i faggrupper med gruppestørrelse fra to til fem studenter): Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 salg, service og reiseliv knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke. Arbeid i faggruppa skal bidra til innsikt i gruppedannelser og samarbeid som fremtidig yrkesfaglærer.
* Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende
Arbeidskrav 3
Øvingsoppgave med undervisning av andre. Studenten skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg fra eget yrke i basisgruppe. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Det oppfordres til å anvende alternative dokumentasjonsformer, omfang må avklares i samråd med veileder.
Hensikten med oppgaven er at studenten skal undervise andre studenter. Studenten skal erfare hvordan det er jobbe med undervisning sammen med medstudenter. Øvelsen skal danne erfaringsgrunnlag for videre innføring i yrkesdidaktikk. I tillegg skal arbeidet i basisgruppa bidra til innsikt i gruppedannelser og samarbeid som fremtidig yrkesfaglærer.
Arbeidskrav 4
Dokumentasjon og refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Som grunnlag for arbeidet benyttes individuell plan som er utarbeidet i forbindelse med arbeidskrav 1 og 2. Det utarbeides en dokumentasjon med refleksjon. Omfang: 800 ord +/-10% pr. yrke.
Hensikten med oppgaven er å tilegne seg yrkesfaglig kompetanse i eget utdanningsprogram.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor.
-
Permitted exam materials and equipment
Innhold
- Forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv
- Dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- Ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- Styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis samt elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
-
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.