EPN-V2

YFRM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Forskningsbasert fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv innenfor området restaurant og matfag innebærer at studentene skal arbeide med aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde. Gjennom undervisning, selvstendig arbeid og veiledning skal studentene utvikle dybdekompetanse knyttet til utviklingstrekk i restaurant- og matfagene.

Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Required preliminary courses

Dette emnet handler om regler om inngåelse av avtaler, innhold av yteplikter og virkninger av avtalebinding. Det blir gitt en grunnleggende behandling av den alminnelige kontraktsretten og av hovedreglene som gjelder for kjøpskontrakter.

I emnet behandles regler om inngåelse av kontrakter, fastlegging av kontrakters innhold, oppfyllelse og oppfølging, herunder følger av kontraktsbrudd, tolking av kontrakter, fullmaktslære, og hvilken adgang det er til å endre allerede inngåtte kontrakter. Fokus er rettet på avtaler mellom parter som opptrer i næringsvirksomhet, herunder hvor det offentlige er avtalepart. I tillegg blir spørsmål om, og eventuelt hvor langt, det offentlige har kompetanse til å bruke myndigheten sin som byttemiddel, eller som forhandlingsressurs ved avtaleinngåelse med private, analysert.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav

Content

Emily Weitzenboeck

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i kontraktsrettslige grunnprinsipper
  • inngående kunnskap i alminnelig kontraktsrett
  • inngående kunnskap om spesielle rettslige problemsstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter med private
  • innsikt i hvilken betydning utviklingen i den internasjonale kontraktsretten har og kan få for norsk kontraktsrett

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, systematisere og formulere kontraktsrettslige spørsmål
  • problematisere og drøfte sentrale teoretiske kontraktsrettslige problemsstillinger
  • anvende aktuelle kontraktsrettslige regler på praktiske problemsstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
  • formidle og beherske fagområdets uttrykksformer

Course requirements

Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent eksamen kan avlegges i emnet:

  • Arbeidskrav 1. Studentene skal levere et individuelt veiledningsdokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal opparbeide praktisk erfaring i å søke, velge ut og presentere relevant forskningsbasert litteratur som kan få betydning for deres evne til å se sammenheng mellom yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæring i deres fremtidige yrkesutøvelse som yrkesfaglærer eller som leder av annen opplæring.

  • Arbeidskrav 2. Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde i Norge eller utlandet. Omfang: 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

  • Arbeidskrav 3. Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen. Omfang: ca. 20 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Eksamen består av en 14 dagers individuell hjemmeeksamen etter retningslinjer gitt av OsloMet. Studentene får samme oppgavetekst, men baserer oppgavebesvarelsen på eget valg av fordypningstema. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av hjemmeeksamen inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Skoleeksamen på 5 timer.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene