EPN-V2

YFRM1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

  • Required preliminary courses

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og seminarer som inkluderer drøftinger av litteratur, erfaringer fra praksis og analyser av pasientsituasjoner og tverrfaglige samarbeidsformer. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 2-3 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
    • kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
    • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • Content

    • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
    • Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
    • Analyse av relevant yrkeskompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke ferdigheter, kunnskaper og egenskaper er viktige i de ulike restaurant- og matfagyrkene?
    • Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på råvarekunnskap og produksjonsprosesser. Fokus på trygg mattilvirkning, matkjemi, mikrobiologi og hygiene.
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
    • Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter

    Praksis

    20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

    10 dager yrkesfaglig praksis

  • Teaching and learning methods

    Hjemmeeksamen over 4 uker, individuelt eller i grupper på to studenter.

    Omfang: mellom 3000 og 3500 ord ved gruppeoppgave og mellom 2000 og 2500 ord ved individuell oppgave.

    Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    • Arbeidskrav 1. Undervisningsøvelse i grupper på tre studenter knyttet til teoretisk yrkeskunnskap for medstudenter i grupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 10-15 minutter pr. gruppe
    • Arbeidskrav 2. Individuell dokumentasjon og refleksjon fra egen pedagogisk praksis med konkrete eksempler (oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm). Hensikten med arbeidskravet er å se sammenhenger, fordype seg i aktuell teori og reflektere over egen læring. Omfang: 2000 ord +/- 10%
    • Arbeidskrav 3. Individuell dokumentasjon fra yrkesfaglig praksis i ett yrke utenfor eget fagbrevområde med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i yrkene utenfor eget fagbrevområde. Omfang: 800 ord +/- 10%

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Assessment

    Gradert skala A-F.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med én intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Grading scale

    Emne har 5 stp overlapp med MAREH4100 Samhandling som ressurs i behandling og rehabilitering

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.