EPN-V2

YFIM3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Required preliminary courses

Learning outcomes

Content

Innhold

  • Forskningsmetodikk
  • FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv
  • Dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • Ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • Styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis samt elev- og arbeidslivmedvirkning

Praksis

Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver og praksisrelaterte arbeidsoppgaver.

Bacheloroppgaven ved yrkesfaglærerutdanningen innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan levere bacheloroppgaven.

Arbeidskrav 1

Innlevering av prosjektskisse til bacheloroppgaven som skal vise problemstilling og helhet i gjennomføringen. Prosjektskissen skal legges frem for medstudenter i gruppe. Omfang: inntil 2000 ord. Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre plan for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

Arbeidskrav 2

Formidling av Bachelorprosjekt. Omfang inntil: 20 minutter pr. prosjekt + 10 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individuelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet

Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.