EPN-V2

YFIM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Required preliminary courses

Markedsføring er et vidt begrep som tradisjonelt har vært brukt i en kommersiell kontekst, men i de siste årene er begrepet godt innarbeidet i både privat-, offentlig- og ikke-kommersiell sammenheng. Markedsføring dreier seg om å avdekke ønsker og behov hos brukerne og tilrettelegge produkter og tjenester slik at virksomheten møter disse behovene på en konkurransedyktig måte. I dette emnet tar vi for oss de grunnleggende begrepene innenfor markedsføring, og vi vektlegger både digitale og tradisjonelle kanaler.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Content

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
  • Pedagogisk praksis 0 dager

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsutfordringer i både privat og offentlig sektor
  • bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging
  • avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om kunder/brukere, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet
  • bred kunnskap om segmentering og målgruppeanalyse
  • kunnskap om posisjonering og merkebygging
  • dybdekunnskap de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for kunder/brukere og markedskommunikasjon i både digitale og tradisjonelle kanaler
  • dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteleverandører skiller seg fra andre leverandører

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter og tjenester
  • utarbeide en realistisk strategi- og markedsplan
  • identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer en virksomhet står overfor
  • identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor
  • bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen virksomheten møter
  • gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere kunde/brukeradferd
  • forstå hva som skaper verdi for kunder/brukere
  • segmentere kunder/brukere og velge målgruppe
  • posisjonere virksomheten i markedet og bygge merkevarer
  • utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett
  • bruke sentrale markedsføringsverktøy (både digitale og tradisjonelle), konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg

Generell kompetanse

Studenten kan

  • se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
  • identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1500 ord +/- 10 %, + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal dere få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

Arbeidskrav 2

Individuell presentasjonsøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi (inntil 20 minutter), med skriftlig refleksjon etter endt presentasjon. Omfang: 1000 ord +/- 10%, + vedlegg. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Hensikten med arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen og videreutvikle sin egen måte å fremføre presentasjon av ny teknologi innen eget fagområde for sine medstudenter.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Eksamen i emner er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager.

Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.