EPN-V2

YFIM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Required preliminary courses

Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.

Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
  • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
  • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
  • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • samiske perspektiver på barndom
  • offentlige dokumenter som berører barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
  • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
  • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
  • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
  • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring

Content

  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
  • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
  • Barns medvirkning og medbestemmelse
  • Samspill og vennskap
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Digitalpraksis
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis

Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: 1 semester: 15 dager på eget arbeidssted - veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med dialogpartner (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1500 ord +/- 10 %, + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal dere få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

Arbeidskrav 2

Individuell presentasjonsøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi (inntil 20 minutter), med skriftlig refleksjon etter endt presentasjon. Omfang: 1000 ord +/- 10%, + vedlegg. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Hensikten med arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen og videreutvikle sin egen måte å fremføre presentasjon av ny teknologi innen eget fagområde for sine medstudenter.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig.

Assessment

Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Tospråklig ordbok.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Vurderes av en intern og en ekstern sensor.