EPN-V2

YFIM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1700, PSYK1600, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400 og PSYK2600

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om den juridiske forankring for det aktuelle praksisstedet
  • kunnskap om virksomhetens faglige forankring og hvordan hensikten med virksomheten beskrives
  • kunnskap om hvordan virksomheten samarbeider med andre aktører

Ferdigheter

Studenten kan

  • kommunisere med brukere, pårørende eller andre samarbeidspartnere
  • gjennomføre aktuelle arbeidsoppgaver på en forsvarlig måte
  • kunne evaluere igangsatte tiltak

Generell kunnskap

Studenten

  • kan foreslå og igangsette tiltak som fremmer mestring eller livskvalitet
  • kan prinsipper for kvalitetssikring av eget arbeid
  • utviser akademiske, relasjonelle og profesjonelle ferdigheter tilpasset den aktuelle virksomheten

Learning outcomes

Praksisstudiet gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. PSYKPRA2 utgjør 8 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde.

Content

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
  • Pedagogisk praksis 0 dager

Teaching and learning methods

  • Delta i undervisning knyttet til valgt fordypningstema (80 %)
  • Innlevering av planleggingsdokumenter for praksisstudiet
  • Delta i aktuelle arbeidsoppgaver på praksisstedet (minimum 90 % tilstedeværelse)
  • Overholde generelle krav for praksisstudier

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studentens praksisstudium kan vurderes.

Course requirements

Vurdering av praksisstudiet

Assessment

All

Permitted exam materials and equipment

Bestått - Ikke bestått

Grading scale

Emneansvarlig etter innstilling fra praksislærer

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.