EPN-V2

YFIM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

No prerequisites.

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde

Content

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
  • Pedagogisk praksis 0 dager

Teaching and learning methods

No course requirements.

Course requirements

Se programplanen.

Assessment

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art
  • bred kunnskap om omsorgssvikt, vold mot barn og vold i nære relasjoner og barns signaler på ugunstige omsorgsbetingelser
  • omfattende kunnskap om tidlig innsats
  • omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til barns rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp
  • bred kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid med hjemmet
  • grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere perspektiver på oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • identifisere ulike behov, analysere og legge til rette tiltak ut fra enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger, ved å benytte observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
  • ivareta alle barn ut fra den enkeltes behov
  • forebygge språk-, lære-, samspills- og psykososiale vansker
  • vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeid med å tilrettelegge for lek, læring og utvikling
  • analysere eksisterende teorier på det spesialpedagogiske området og arbeide selvstendig med å utvikle læringsmiljøet i egen organisasjon knyttet til tidlig innsats for barn med behov for særskilt tilrettelagte tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere betydningen av inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
  • forebygge ulikhetsskapende prosesser og tilrettelegge for gode samarbeidsprosesser med barn og foreldre, personalet og andre instanser
  • arbeide selvstendig med å utvikle et inkluderende og mangfoldig lek, lærings- og utviklingsmiljø i barnehagen og i arbeid med egen personalgruppe
  • analysere eksisterende teorier om barnehagens arbeid med barn som trenger ekstra støtte, vurdere forskningsbasert kunnskap, og ta den innovativt i bruk i barnehagen

Permitted exam materials and equipment

An external examiner will be involved in the assessment of the exam.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav skal være godkjent før eksamen kan avlegges:

Høst:

  • En skriftlig individuell oppgave i form av en fagartikkel. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling skal knyttes til temaer, litteratur og undervisning innenfor emnet.
  • Et muntlig gruppefremlegg (utført i basisgruppene) med utgangspunkt i den skriftlige individuelle oppgaven. Gruppefremlegget presenteres for, og drøftes med studenter og faglærere. Hvert gruppemedlem skal framtre tydelig i gruppefremlegget. Omfang: om lag 30 min.

Vår:

  • En skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2.500 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal ta utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen, knyttet til et selvvalgt tema i emnet.

  • En skriftlig individuell oppgave i form av en litteraturliste over selvvalgt pensum. Omfang av selvvalgt pensum er 300 sider. Formålet med arbeidskravet er at studentene får trening i å søke etter relevant litteratur, analysere kvaliteten av litteratursøkene samt å følge godkjent mal for oppsett av referanselister. Dette er en del av læringsarbeidet knyttet til å oppøve en kildekritisk tilnærming til fagstoff.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.