Programplaner og emneplaner - Student
YFIM2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Work and teaching methods include lectures, problem-based learning (PBL), seminars, and skills training in the form of laboratory assignments.
-
Learning outcomes
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Minimum attendance of 80% in supervised group work (PBL) and the laboratory course
-
Content
- Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
- Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
- Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Teknologisk utvikling innen eget yrke
Praksis
- Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
- 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
-
Teaching and learning methods
Supervised individual written exam, 6 hours.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer, entreprenøriell praksis og helse, miljø og sikkerhet (HMS) innen eget fagområde. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer gjennom alle læringsaktiviteter i emnet. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av lærer i yrkesfaget. Omfang: 2500 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studieretningen.»
Arbeidskrav 2
Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter). Ved bruk av lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning skal det gjøres rede for konsekvenser nedsatt funksjonsevne/diagnose kan ha for opplæring og hva dette betyr for gjennomføringen av profesjonsutøvelsen. Omfang: gruppe på 3 studenter: 2000 ord +/- 10 %, gruppe på 4 studenter: 2300 ord +/- 10%, gruppe på 5 studenter: 2600 ord +/- 10%.
Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring. Utvikles videre i retning yrkespedagogisk utviklingsprosjekt.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Assessment
Grade scale A-F
-
Permitted exam materials and equipment
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
-
Grading scale
Subjects covered by the course, with credits specified:
- Physiology 6 credits
- Pharmacology 9 credits
-
Examiners
- 10 credits overlap with the course FARMA2210 Physiology and Pharmacology 1
- 5 credits overlap with the course FARMA2310 Physiology and Pharmacology 2