Programplaner og emneplaner - Student
YFIM2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om arbeidsverktøy/metoder og teknologi relevant for yrkesutøvelsen
Ferdighet
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte relevant innhold innenfor salg, service og reiseliv tilpasset ungdomstrinnet
- kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet
Content
Grade scale A-F
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Course requirements
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has acquired knowledge of theories on media and conflict
- has acquired a deeper understanding of the role of media and journalism in conflict and crises, including how certain actors may use online disinformation to suppress human rights and undermine the trust to media
- has reached a deeper knowledge of the challenges for journalistic safety during crises and conflicts
Skills
The student
- can use appropriate theories and methods in journalism and media studies to analyze issues of conflict coverage and reveal various approaches to peace and conflict
- is able to communicate key issues in the research area media and conflict and the current challenges to and possibilities for quality crisis and conflict reporting
- can inspire colleagues and students to reflect on the importance of physical and digital safety and improve professional competence concerning the digital and physical safety of those who produce journalism accordingly
General competence
The student
- is able to analyze professional and occupational issues in the field of media and conflict
- is well qualified to present academic as well as journalistic material and is able to give and receive constructive criticism and response
Assessment
The course includes lectures, seminars and group work. The course will be organized as two seminar weeks, with the following topics:
- General theories on media, crisis and conflicts
- War, peace and human rights
- Physical and digital safety when covering crises and conflicts
The teaching takes place in person, on campus.
Permitted exam materials and equipment
No course requirements.
Grading scale
For the main assessment, the students may choose one of two term papers.
Either
- An analytic, theory-based paper of 12-15 pages within the thematic field of the course. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.The topic can be freely chosen within the frames of the course and in agreement with the course supervisor.
Or
- A journalistic product selecting a topic within the general framework of the course in agreement with the course supervisor. The journalistic report can be developed either in digital/ print format/ radio/ TV, or photo. The length will be agreed upon with the supervisor, but approximately 5-6 pages + images for an article (digital/print), 8-12 minutes for radio, 4 minutes for TV and 8 images for a photo article.
- The journalistic product is to be accompanied by a reflection paper of approx. 5 pages, discussing the journalistic work on a theoretical level supported by the course syllabus. Font and font size reflection paper: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Both alternatives may be written in either English or Norwegian (or another Scandinavian language). Both exam alternatives can be solved individually or in cooperation with one other student.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.