EPN-V2

YFHOPRA4 Teaching Practice, 4th period Course description

Course name in Norwegian
4. praksisperiode
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Se omtale av praksis i programplanen

Learning outcomes

Se omtale av praksis i programplanen

Content

Se omtale av praksis i programplanen

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes kognitive, språklige, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan vurdere styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Assessment

Se informasjon i programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skisse med observasjon av lekpreget aktivitet med matematikk og norsk. Lage digital historiefortelling med drøfting og refleksjon rundt gjennomføringen i skolen. Gruppevis, omfang 5-7 minutter.
  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet og en digital læringsressurs i matematikk (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg som en utdanningsmesse. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe.
  • Planlegge, gjennomføre, drøfte og reflektere rundt et undervisningsopplegg med utforskende arbeidsmåter der matematikk og norsk er integrert. Skriftlig i gruppe, omfang 3000-4000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Grading scale

Se omtale av praksis i programplanen

Examiners

Se omtale av praksis i programplanen