EPN-V2

YFHOPRA1 Teaching Practice, 1st period Course description

Course name in Norwegian
1. praksisperiode
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
    • kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
    • kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
    • kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
    • kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]

    [1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
    • ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
    • formidle kunst- og kulturuttrykk
    • skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
    • samspille med de yngste barnas uttrykksmåter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
    • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
    • ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
  • Required preliminary courses

    Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen. Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.

    I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

    Veiledet praksisopplæring

    Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

  • Learning outcomes

    Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • Tre individuelle refleksjonsnotater knyttet til kunstfagenes teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- ti prosent per arbeidskrav.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i disse faglige aktivitetene:

    • Praktisk undervisning og formidling i drama (bevegelse, praktisk arbeid med lekens og teaterets grunnelementer og virkemidler).
    • Praktisk undervisning og formidling i forming (form, farge/ lys, visuelle, fysiske og romlige virkemidler og funksjoner i håndverk og aktuelle materialer, besøk på kunstutstillinger og annen kunstformidling).
    • Praktisk undervisning og formidling i musikk (sang, trommelek, rytmikk, dans/bevegelse, lydforming, arrangering, samt konserter & ulik kunstnerisk formidling).

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær gjennomfører studenten et alternativt faglig opplegg.

    Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

  • Content

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Teaching and learning methods

    Avsluttende vurdering er en praktisk pedagogisk eksamen i gruppe som består av tre deler à ti minutter, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.

    Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter. Alle eksamensdelene må gjennomføres og bestås for å bestå eksamen i kunnskapsområdet.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved stryk/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Assessment

    Gradert skala A-F

  • Permitted exam materials and equipment

    Hver eksamensdel vurderes av én intern og én ekstern sensor.

  • Grading scale

    Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:

    Barns skapende lek

    • Lek og improvisasjon.
    • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
    • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
    • Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.

    Utforskning

    • Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
    • Egne skapende uttrykksformer.

    Kunst og kultur

    • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
    • Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
  • Examiners

    Se omtale av praksis i programplanen