EPN-V2

YFHO1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Temaer i emnet er helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk, samt deres historie og betydning i dagens velferdssamfunn. Likeså vil lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjon i tilknytning til etikk, danning og utdanning av personell til yrker innen helse- og oppvekstfag bli vektlagt.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk
  • har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
  • har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter
  • har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
  • kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
  • kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
  • kan observere og kartlegge elever og brukers behov
  • kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen
  • kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
  • kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Content

No formal requirements over and above the admission requirements.

Teaching and learning methods

Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:

  1. Skriftlig planlegging av og refleksjon over gjennomføring av instruksjonsoppgave, med utgangspunkt i eget primæryrke. Omfang: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
  2. Praktisk-muntlig gjennomføring av instruksjonsoppgave, omfang 10 minutter

Hensikten med arbeidskravet er trening i og refleksjon over grunnleggende lærerferdigheter

For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må degge de to delene være godkjent.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-6 studenter avhengig av antall studenter i klassen, og består av to deler:

  1. Skriftlig, faglig forankret oppgave, omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
  2. Muntlig fremlegg, omfang inntil 45 minutter per gruppe

Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis, og hensikten er å synliggjøre helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk med etiske refleksjoner.

For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må begge de to delene være godkjent.

Arbeidskrav 3

Individuell, faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å reflektere over lærerrollen og sentrale læreroppgaver. Omfang: 1800 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg.

Arbeidskrav 4

Individuell skriftlig kompetansekartlegging, der hensikten er refleksjon over egen kompetanse og videre kompetansebehov innenfor eget og øvrige HO-yrker. Omfang: 500 ord +/- 10 %.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Permitted exam materials and equipment

Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord til presentasjonen.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Det gis individuell karakter.

Examiners

When dimensioning large, complicated structures, the Finite Element Method (FEM) is used to calculate stresses and strains in different parts of the structure. The course provides the theoretical basis for the finite element method and describes the different types of elements used in the modelling of frames, beams, discs, plates, shells and massive structures. The course shows how the fundamental linear theory behind the method, combined with numerical calculations, predicts displacements, strains and stresses. The properties of the elements, convergence requirements and modelling errors are also addressed. In the modelling of structures, emphasis is placed on the choice of element types, the application of loads and the introduction of boundary conditions, as well as the verification of the final analysis results.

To give students a deeper understanding of the theory, a compulsory project assignment is included where a simple structure is analysed using FEM software.