EPN-V2

YFHO1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

The course offers a case- and discussion-based approach to the current digital media landscape. In the course, we read and discuss academic articles and books on digital media and culture and debate critical issues in digital media, ranging from social media to streaming to theories of digitalization and data. The course has three parts: Culture and entertainment, Communication and power, and Digitalization and data. For each part, an introductory lecture will be given. An introductory lecture will also be provided. All other class activities are based on student participation. The instructor will provide cases for discussion. Students will, individually and in groups, be tasked with presenting and discussing texts from the curriculum.

Case discussions will deal critically with issues such as the political impact of social media, the sustainability of streaming services, the power of digital communication platforms, datafication and the power of metrics, and the characteristics of digitalization.

The teaching language is in English

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk
  • har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
  • har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter
  • har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
  • kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
  • kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
  • kan observere og kartlegge elever og brukers behov
  • kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen
  • kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
  • kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Content

  • helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
  • velferdsstaten
  • lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag
  • etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene
  • kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving
  • grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring
  • samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse
  • yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv
  • god bruk av kilder og kildekritikk
  • observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring
  • planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole

Praksis

10 dager yrkesfaglig praksis.

Teaching and learning methods

Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Requirement 1: students shall participate in active discussions in seminars. Active discussion is defined as providing substantial comments in at least three seminars.
  • Requirement 2: each student gives two oral presentations of text readings (one curriculum text and one case text) for the seminars. These presentations may take place in pairs or groups of three.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.

Assessment

The final assessment consists of a individually written term paper of 20,000 characters +-10% including spaces. Font and font size: Arial/Calibri 12 pt. Line spacing: 1.5.

The term paper is a written adaptation and extension of the oral presentations given as course requirements. Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the term paper for assessment.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with

Grading scale

Letter grading A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.