EPN-V2

YFEFPRA3 Teaching Practice, 3rd period Course description

Course name in Norwegian
3. praksisperiode
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Se omtale av praksis i programplanen

Learning outcomes

Se omtale av praksis i programplanen

Content

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minst tre innleverte arbeider hvor bruk av programvare vil inngå.

Teaching and learning methods

Se omtale av praksis i programplanen

Course requirements

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

I fordypningen skal studentene videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i kunnskapsområdet NHB og i barnehageledelse. Som profesjonsutøver vil barnehagelæreren utøve både administrativ og faglig ledelse av barn og personale. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en viktig del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat. Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og kompetanse for å kunne skape et læringsmiljø der fagområdene i barnehagen inngår, og som ivaretar likeverd, demokrati og mangfold.

Naturen og barnehagens nærmiljø gir barnehagen store muligheter for faglig og pedagogisk arbeid og er en arena for lek, opplevelse, mestring og læring. Fagdidaktisk arbeid med barn bidrar i barnas danningsprosess og fremmer barnas læring og motoriske, sosiale og språklige utvikling. Dette krever kompetente barnehagelærere som har kunnskap og ferdigheter i å lede et slikt arbeid. Gjennom varierte arbeidsformer skal studentene utvikle sine ferdigheter, bygge kunnskap og få nødvendig kompetanse til å lede barne- og personalgruppen i arbeid med barn innenfor kunnskapsområdet NHB. Studentene skal kunne reflektere over og analysere muligheter for faglig arbeid ute i barnehagens ulike naturmiljøer.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer.
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arbeid eller andre størrelser.
  • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
  • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ve
  • d hjelp av matriseregning.
  • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem.
  • løse likninger hvor komplekse tall inngår.
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger av første orden.
  • forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens i forbindelse med numeriske metoder.

Kunnskap:

Dette krever at studenten kan:

  • bestemme deriverte og antideriverte for elementære funksjoner ved å bruke analytiske metoder.
  • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av deriverte og bestemte integral og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene.
  • bruke deriverte til å løse optimaliseringsproblemer.
  • regne ut summer og produkt av matriser, invertere matriser og bestemme determinanter.
  • regne med komplekse tall
  • løse likninger ved å implementere numeriske metoder som halveringsmetoden og Newtons metode.
  • bruke Taylor-polynomer for å tilnærme funksjoner og bestemme feilen til visse numeriske metoder.
  • løse separable og lineære differensiallikninger av første orden ved hjelp av antiderivasjon.
  • finne numeriske løsninger av startverdiproblem ved hjelp av Eulers metode.
  • implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning, for- og while-løkker, if-satser og liknende

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • overføre praktiske problem til matematisk form slik at de kan løses - analytisk eller numerisk.
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon.
  • bruke relevante matematiske metoder og verktøy for å løse numeriske problemer.
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
  • vurdere resultater fra matematiske beregninger.

Examiners

Undervisninga organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoffet som blir presentert. Noe av undervisninga vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk og utvikling av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.