EPN-V2

YFEF3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

  • Required preliminary courses

    For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.

  • Content

    Del 1: Det benyttes to interne sensorer

    Del 2: Det benyttes en intern eller en ekstern sensor

    Del 3: Det benyttes en intern eller en ekstern sensor

    I alle tre eksamensdeler vurderer tilsynssensor eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

  • Teaching and learning methods

    Ingen

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
    • kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
    • kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
    • kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
    • har gode kjøretekniske ferdigheter
    • kan foreta observasjon av undervisning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
    • kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar
  • Assessment

    Det gjennomføres kjøreteknisk prøve med tilbakemelding ved starten av semesteret, selvstendig kjøretrening på landeveg og bane gjennom semesteret og avsluttende kjøretest ved slutten av semesteret.

    Studentene arbeider individuelt og i grupper med lover og forskrifter og med teknologi. Det gjennomføres i stor utstrekning praktiske øvelser i bil og klasserom, både knyttet til trafikkpedagogikk og -didaktikk og kjøreteknikk.

  • Permitted exam materials and equipment

    Praksis

    Praksis omfatter minimum 20 dager observasjonspraksis gjennom hele semesteret ved praksisskole, med observasjon av praksisveileders undervisning etter Læreplanens trinn 1, Trafikalt grunnkurs og trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse og trinn 3 Trafikal del.

    Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i andre semester.

    Se praksisguiden for utfyllende informasjon om innhold og organisering av praksis.

    Arbeidskrav

    • Studenten legger fram oversikt signert av praksisveileder og loggbok fra alle observasjoner av praksisveileders undervisning på trinn 1 og 2 samt et refleksjonsnotat på 700 ord.
    • Gjennomføre to sekvenser kommenterende egenkjøring med private biler, i trafikalt miljø som oppgis av faglærer. I tillegg gjennomfører studentene to sekvenser der de gir hverandre tilsigelser. Sekvensene gjennomføres sammen med minst en medstudent. Dokumenteres skriftlig med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsene. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

    Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning

  • Grading scale

    Del 1

    Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 4 timer.

    Del 2

    Passeringstest 1: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute med sensor. Kjøreferdigheter og trafikal forståelse vurderes.

    Del 3

    Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, 2 timer - Trafikkteori.

    Det er ingen progresjonskrav mellom de tre delene, de kan tas uavhengig av hverandre.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
    • Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er bestått som må tas om igjen.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Examiners

    Del 1: Læreplan føreropplæring klasse B og Samferdselsdepartementet: Vegtrafikklovgivningen 2014 .

    Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt.