EPN-V2

YFEF2200 Youth culture, gender and diversity Course description

Course name in Norwegian
Ungdomskultur, kjønn og mangfold
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Required preliminary courses

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Learning outcomes

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

  • Content

    • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
    • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
    • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
    • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
    • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
    • Omsorg ved kriser
    • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
    • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
    • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
    • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

    Praksis

    • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • Minimum 10 dager yrkespraksis

  • Teaching and learning methods

    • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
    • Lærerrollen
    • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for bygg- og anleggsteknikk
    • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i bygg- og anleggsteknikk
    • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
    • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
    • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for bygg- og anleggsteknikk
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

    Praksis

    • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

  • Course requirements

    Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra IKT og medieproduksjon som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring

  • Assessment

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Grading scale

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Examiners

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.

    Arbeidskrav 2

    Studentene skal i grupper utarbeide eksempler på konkrete praktiske undervisningsøvelser tilpasset ungdomstrinnet og presentere disse for medstudenter. Der det er mest hensiktsmessig, kan arbeidskravet gjennomføres individuelt. Omfang per presentasjon: ca. 30 - 45 minutter.

    Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal dele eksempler på konkrete praktiske undervisningsøvelser som kan brukes i undervisning på ungdomstrinnet.

    Arbeidskrav 3

    Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/- 10%, + bilder/film mm.

    Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært i praksisperioden i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.

    Arbeidskrav 4

    Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 2500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studiet.

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.