EPN-V2

YFEF2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
    • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
    • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
    • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
    • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
    • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • Content

    • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
    • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
    • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
    • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
    • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
    • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
    • Entreprenøriell læring
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven

    Teknologisk utvikling innen eget yrke

    Praksis

    • Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
    • 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

  • Teaching and learning methods

    Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.

  • Course requirements

    Studentene får systematisk innføring i teori og praksis om ledelse av menneskelige ressurser i moderne virksomheter (HRM). Målet er å gi studentene oversikt over og innsikt i de sentrale oppgavene innenfor praktisk personalledelse. Emnet bygger på organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Assessment

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, skriftlige arbeidskrav.

  • Examiners

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig innlevering på 1400 ord +/- 15 %
    • Arbeidskrav 2: Skriftlig gruppeinnlevering på 2000 ord +/- 15 %. Studentene blir delt inn i grupper på ca. 6 studenter. Er det behov for kun individuelt arbeid, kan det søkes emneanasvarlig om å gjøre gruppearbeidet individuelt.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.