Programplaner og emneplaner - Student
YFEF2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Karakterdreven dokumentarfilm er en praktisk fordypning som sikter mot en videreutdanning innen filmfaget. Studiet utforsker karakterdreven dokumentarfilm som et estetisk, eksistensielt og etisk verk. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av karakterdreven dokumentarfilm. Studiet er på BA nivå.
Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.
Innhold
- Filmhistorie med hovedvekt på Karakterdreven dokumentarfilm
- Utforsking av personlige erfaringer som utgangspunkt for filmproduksjon.
- Cinematurgi, etikk og estetikk.
- Narrative strategier i idé- og manusutvikling
- Usikkerhet som dramaturgisk drivkraft.
- Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
- Betydningen av casting for Karakterdreven dokumentarfilm
- Filmskisser og øvelser.
- Produksjon av Karakterdreven dokumentarfilm
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
-
har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
Content
Begge eksamensdelene vurderes av intern og ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav
- Studentene skal levere til faglærer og få godkjent tre praktiske arbeidskrav. To av arbeidskravene er gruppeoppgaver, som går ut på å produsere en video på 2,5-3 minutter der gruppemedlemmene samtaler på tegnspråk om et oppgitt tema. Av praktiske grunner bør gruppen bestå av to studenter. Tilbakemeldinger blir gitt av faglærer på den ene av gruppevideoene, av en annen gruppe på den andre. Det tredje arbeidskravet er en individuell video på norsk tegnspråk på 1,5-2 minutter om et oppgitt tema. Tilbakemelding her blir gitt av faglærer.
- Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1500-2000 ord. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd.
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Assessment
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av følgende to deler, der første del teller 2/3 og andre del teller 1/3:
- Del 1: En individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk. Varighet: om lag 105 minutter (90 minutters forberedelse i språklaboratorium + om lag 15 minutters møte med sensorene)
- Del 2: En individuell tre dagers hjemmeeksamen på 1500-2000 ord. Eksamenen kan også leveres som videofil på norsk tegnspråk med et omfang på 9-12 minutter. Valg av eksamensspråk skal avklares med faglærer innen en gitt frist.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Mappeeksamen bestående av følgende:
- En individuell karakterdreven dokumentarfilm på mellom 15-25 minutter.
- En Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen. Den skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.
- Muntlig problematisering, drøfting og vurdering.
Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.
Karakter settes på bakgrunn av en totalvurdering av alle delene som en helhet.
Eksamen kan ikke påklages.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Examiners
Gradert skala A-F