Programplaner og emneplaner - Student
YFBA3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.
Required preliminary courses
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- skal ha kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området.
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid eller vitenskapelig forskning.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper,
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer,
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv
Content
Students should be proficient in using literature reference mangers (e.g. Zotero, EndNote, Refworks, Mendeley) in both literature search and referencing in written work. OsloMet’s library offers introduction courses to literature search and to reference manag
Teaching and learning methods
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Individual: a written case report, policy, strategy document or essay (1500 - 2000 words)
- Participation in three in-course group activities such as case analysis, presentation, role play
- Group-based: Give one presentation on given topics in groups up to three students, and participate as a discussant in one group presentation all other student and group presentations.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan levere bacheloroppgaven.
Arbeidskrav 1
Innlevering av prosjektskisse til bacheloroppgaven som skal vise probelmstillingen og helhet i gjennomføringen. Prosjektskissen skal legges frem for medstudenter i gruppe. Omfang inntil 2000 ord. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre plan for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.
Arbeidskrav 2
Formidling av bachelorprosjekt. Omfang inntil: 20 minutter pr. prosjekt + 10 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.
Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Examiners
Professor Lothar Fritsch and Assistant Professor Nuno Marques