Programplaner og emneplaner - Student
YFBA3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Det benyttes intern og ekstern sensor for begge eksamensdeler. Alle besvarelser sensureres av to sensorer.
Learning outcomes
I bacheloroppgaven anvender studenten teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studentene velger selv tema for oppgaven.
Studentene kan velge mellom tre ulike oppgavetyper:
i) Skriftlig bacheloroppgave
Skriftlige bacheloroppgaver skrives normalt individuelt. Den skriftlige bacheloroppgaven har form av et mindre vitenskapelig arbeid. Studenten skal vise fakta- og teorikunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å sette denne kunnskapen inn i en sammenheng og evnen til selvstendig og nyansert drøfting. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder. Omfanget av den skriftlige bacheloroppgaven (se Vurdering) skal normalt være 20-25 sider. Omfanget på den skriftlige oppgaven utført i grupper kan maksimalt være 40 sider.
ii) Produksjonsoppgave
Produksjonsoppgaver utarbeides normalt i grupper på to-tre studenter, men kan etter særskilt søknad også løses individuelt eller i grupper på opptil fem studenter. Produksjonsoppgaven har form av en medieproduksjon med et analytisk refleksjonsnotat. Medieproduktet skal være gjennomarbeidet i ulike kombinasjoner av tekst, lyd og bilde, med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidler skal brukes både kreativt og kontrollert. Studentene skal i produksjonsrapporten analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av oppsatt teori og bakgrunnslitteratur. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder. Studenten skal vise praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt. Omfanget av en produksjonsoppgave avhenger av medieproduktet og gruppens størrelse. Omfanget av produksjonen avtales med veileder. Produksjonsrapport skal utgjøre ca. 10 sider pr. person.
iii) Kombinasjonsoppgave
Kombinasjonsoppgaver utarbeides individuelt eller i mindre grupper. Kombinasjonsoppgaven består av en mindre medieproduksjon og en skriftlig del. Medieproduktet kan være praktiske eksempler tilknyttet den skriftlige delen, eller være et selvstendig medieprodukt som drøftes opp mot relevant teori i den skriftlige delen. Studenten skal vise praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder. Omfanget av en kombinasjonsoppgave (se Vurdering) avhenger av medieproduktets karakter og gruppens størrelse. For enkeltstudenter vil dette tilsvare 15-25 sider og for grupper maksimalt 40 sider. Grafikk, tabeller og liknende kommer i tillegg til oppgitt lengde. Omfanget av oppgavens enkelte deler avtales med veileder.
Content
None
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver og praksisrelaterte arbeidsoppgaver som:
Bacheloroppgaven ved yrkesfaglærerutdanningen innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.
Course requirements
This course will examine relational skills and group processes both from a social psychological and behaviour analytic perspective. Counselling/supervision skills in practical training will be emphasized. The course will cover behaviour phenomena that are the focus in social psychology.
Assessment
Admission to the programme.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe essential behavioural phenomena of social psychology
- explain specific fields of research and experiments within social psychology
- discuss ethics related to social psychological experiments
- explain the connection between behavioural analytic theories and practice concerning counselling/supervision
Skills
The student can
- discuss behaviour analytic perspectives on behavioural phenomena within social psychology
- explain the motivation theory on the basis of a social psychology and a behaviour analytic perspective
- explain the counselling process and its stages, as well as conducting basic counselling and supervision skills
- use different supervision/counselling techniques and effective communication
- identify communication that can promote cooperation, trigger conflicts and solve conflicts
- in a supervision/counselling process, give positive and corrective feedback
- describe ethical standards for behavior analytic supervision
General competence
The student can
- describe research from both social psychology and behaviour analysis in the analysis of social behaviour
- discuss counselling and supervision from a behaviour analytic perspective
- complete efficiently leading meetings and groups
- discuss the supervisor's ethical responsibilities
Grading scale
Work and teaching methods in which are included in course are lectures, interteaching, seminars, group work, practical exercises and demonstrations (workshops). The students’ learning outcomes will be documented through the home exam.
Examiners
Supervised written examination with invilgation, 3 hours