EPN-V2

YFBA3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og bærekraftige prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere, begrunne og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og bærekraftige prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere, begrunne og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde

Teaching and learning methods

The exam in the course consists of two parts:

  • Group project - counts toward 40% of the final grade

A complete marketing plan for a self-selected company (following the G-STIC outline, including Executive Summary and Situation analysis, from the SMM textbook). The marketing plan is written in groups of 2-5 students.

Maximum 10 pages (not including table of contents or references)

Font and font size: Arial or Calibri, 12 points. Line spacing: 1.5.

  • Individual 5-hour written (digital) school exam - counts toward 60% of the final grade

All printed and written material allowed.

The students can write their exams in Norwegian or in English.

Both exams must be passed in order to pass the course.

If a student has to resit the exam, the student can retake each part separately. It is not necessary to take both parts.

Course requirements

All aids are permitted as long as the rules for source referencing are complied with.

Assessment

Grade scale A - F

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Jakob Utgård