EPN-V2

YFBA2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • metoder for idéarbeid
  • metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
  • metoder for redigering av et stort bilde- og videomateriale
  • presentasjon av reportasje i dokumentarformatet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer og dokumentarprosjekter
  • arbeide metodisk med bilder, video og tekst på langvarige selvstendige prosjekter
  • redigere et stort materiale i bilder, video og tekst
  • presentere store reportasjer i et relevant format
  • reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten har utviklet

  • selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
  • evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
  • evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk

Learning outcomes

Studentene skal levere tre arbeidskrav. Hvert arbeidskrav utgjør en periode som inneholder flere elementer. Arbeidet med dokumentaren er organisert i tre perioder. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1

Periode 1: Teoretisk forkurs (to uker)

  • Utvikle idé, pitch og prosjektskisse
  • Delta i gruppearbeid og undervisningen
  • Gjennomføre individuelle veiledningssamtaler med faglærer for å utvikle prosjektbeskrivelsen
  • Levere prosjektbeskrivelse bestående av pitch, utdypning av og bakgrunn for dokumentarprosjektet, framdriftsplan, budsjett og liste med researchkilder

Arbeidskrav 2

Periode 2: Feltarbeid

  • Gjennomføre minimum tre ukers feltarbeid. Det skal arbeides selvstendig i felt med bilder, video og tekst til dokumentaren.
  • Gjennomføre to veiledningssamtaler med faglærer i løpet av feltarbeidet.

Arbeidskrav 3

Periode 3: Redigering og produksjon (to uker)

  • Levere et ferdig produkt i form av en dokumentar presentert som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller en fotobok. Fotobok leveres som pdf, med anledning til å levere fysisk bok i tillegg.
  • Levere et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha tre fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Content

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
  • Teknologisk utvikling innen eget yrke

Praksis

  • Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
  • 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Teaching and learning methods

Til eksamen leverer studenten en individuell mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.

  • Pitch, prosjektbeskrivelse og budsjett, 3-5 sider
  • En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fysisk fotobok. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang. Hele mappen må leveres på nytt når en eller flere deler er vurdert til ikke bestått.

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.