Programplaner og emneplaner - Student
VSHPS6100 Sexual Health Literacy Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell helsekompetanse
- Study programme
-
Further Education in Sexual Health Promotion in Professions and Society
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Helsekompetanse er den norske oversettelsen av det engelske begrepet "health literacy" og det beskriver et menneskes evne til å innhente, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon som er nødvendig for å kunne ta helserelaterte beslutninger i hverdagen. Det omhandler alt fra å forebygge sykdom til hvilke helsefremmende tiltak som opprettholder eller forbedrer livskvaliteten gjennom livsløpet. Når det gjelder seksuell helsekompetanse handler det om alt fra kunnskap om hva seksuell helse omfatter og hvordan det påvirker den generelle helsen, til kunnskap om reproduksjon og seksuelt overførbare sykdommer.
Emnets formål er å gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av utfordringene med lav helsekompetanse, og kunnskap og ferdigheter til å styrke seksuell helsekompetanse. Samfunnet vi lever i blir stadig mer komplekst, og behovet for helsekompetanse er økende. Høy grad av helsekompetanse, som inkluderer seksuell helse, gir folk bedre forutsetninger for å ta gode valg for egen helse og livsstil. Flere grupper har utfordringer med å tilegne seg nødvendig helsekompetanse. Det gjelder for eksempel personer med språklige utfordringer eller som har mangelfulle lese- og skriveferdigheter, tallforståelse eller digitale ferdigheter, samt personer med ulike grader av kognitive utfordringer.
Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn kunnskap og ferdigheter til tverrfaglig arbeid med seksuell helsekompetanse. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved arbeid med å fremme seksuell helsekompetanse.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ulike faktorer som påvirker seksuell helsekompetanse for enkeltpersoner og grupper
- gjøre rede for seksuell helsekompetanse fra et habiliterings-, rehabiliterings- og folkehelseperspektiv
- gjøre rede for ulike kommunikasjonsmodeller relatert til seksuell helsekompetanse
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og kritisk vurdere mangelfull helsekompetanse relatert til arbeid med seksuell helse
- tilpasse kommunikasjon til personers evne slik at autonomi og medvirkning sikres i arbeid med seksuell helsekompetanse
- kritisk vurdere utvalgte teorier innen arbeid med seksuelle helsekompetanse
Generell kompetanse
Studenten kan
- fremme seksuell helsekompetanse i mangfoldige brukergrupper
- kommunisere tverrfaglig om seksuell helsekompetanse i et mangfoldig samfunn
- gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger relatert til seksuell helse og fremming av seksuell helsekompetanse i yrkesutøvelsen
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid og individuelt arbeid inkludert medstudentrespons, refleksjonsoppgaver og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 75% deltakelse i webinarer
- Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
- Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
- En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.
Assessment
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Til muntlig eksamen skal studenten utarbeide en PowerPoint-presentasjon over et selvvalgt tema, som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Presentasjonen skal være på 10 minutter. Sensorene vil på bakgrunn av studentens presentasjon, stille spørsmål om begrunnelse for valg av tema, relevans for emnet, litteratur og forskningsbelegg. Studenten vil også få spørsmål knyttet til øvrige læringsutbytter.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Sensuren ved muntlig eksamen kan ikke påklages, jf. universitets- og høyskoleloven.
Examiners
Det benyttes to sensorer ved muntlige eksamener, en intern og en ekstern.
Overlapping courses
100% overlapp med VSHK6000