EPN-V2

VSHPS6100 Sexual Health Literacy Course description

Course name in Norwegian
Seksuell helsekompetanse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Helsekompetanse er den norske oversettelsen av det engelske begrepet "health literacy" og det beskriver et menneskes evne til å innhente, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon som er nødvendig for å kunne ta helserelaterte beslutninger i hverdagen. Det omhandler alt fra å forebygge sykdom til hvilke helsefremmende tiltak som opprettholder eller forbedrer livskvaliteten gjennom livsløpet. Når det gjelder seksuell helsekompetanse handler det om alt fra kunnskap om hva seksuell helse omfatter og hvordan det påvirker den generelle helsen, til kunnskap om reproduksjon og seksuelt overførbare sykdommer.

    Emnets formål er å gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av utfordringene med lav helsekompetanse, og kunnskap og ferdigheter til å styrke seksuell helsekompetanse. Samfunnet vi lever i blir stadig mer komplekst, og behovet for helsekompetanse er økende. Høy grad av helsekompetanse, som inkluderer seksuell helse, gir folk bedre forutsetninger for å ta gode valg for egen helse og livsstil. Flere grupper har utfordringer med å tilegne seg nødvendig helsekompetanse. Det gjelder for eksempel personer med språklige utfordringer eller som har mangelfulle lese- og skriveferdigheter, tallforståelse eller digitale ferdigheter, samt personer med ulike grader av kognitive utfordringer.

    Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn kunnskap og ferdigheter til tverrfaglig arbeid med seksuell helsekompetanse. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved arbeid med å fremme seksuell helsekompetanse.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for ulike faktorer som påvirker seksuell helsekompetanse for enkeltpersoner og grupper
    • gjøre rede for seksuell helsekompetanse fra et habiliterings-, rehabiliterings- og folkehelseperspektiv
    • gjøre rede for ulike kommunikasjonsmodeller relatert til seksuell helsekompetanse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere og kritisk vurdere mangelfull helsekompetanse relatert til arbeid med seksuell helse
    • tilpasse kommunikasjon til personers evne slik at autonomi og medvirkning sikres i arbeid med seksuell helsekompetanse
    • kritisk vurdere utvalgte teorier innen arbeid med seksuelle helsekompetanse

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • fremme seksuell helsekompetanse i mangfoldige brukergrupper
    • kommunisere tverrfaglig om seksuell helsekompetanse i et mangfoldig samfunn
    • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger relatert til seksuell helse og fremming av seksuell helsekompetanse i yrkesutøvelsen
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid og individuelt arbeid inkludert medstudentrespons, refleksjonsoppgaver og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 75% deltakelse i webinarer
    • Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
    • Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
    • En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.
  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

    Til muntlig eksamen skal studenten utarbeide en PowerPoint-presentasjon over et selvvalgt tema, som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Presentasjonen skal være på 10 minutter. Sensorene vil på bakgrunn av studentens presentasjon, stille spørsmål om begrunnelse for valg av tema, relevans for emnet, litteratur og forskningsbelegg. Studenten vil også få spørsmål knyttet til øvrige læringsutbytter.

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Opptak til studiet.

  • Examiners

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
    • har kunnskap om relevant fagterminologi
    • har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
    • har kunnskap om verdien av kunst og formkultur som del av personlighetsutviklingen
    • har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
    • kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
    • kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
    • kan samarbeide i grupper om framlegging av fagstoff
    • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
    • kan bruke ulike søkeverktøy til innhenting av informasjon i faget for å kunne dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid.

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan visuelle og materielle kulturytringer inspirerer til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
    • kan anvende kunnskaper i kunst og formkultur på praktiske og teoretiske problemstillinger
    • kan finne fram til relevant faglitteratur innenfor kunst og formkultur
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og formkultur tilpasset ulike alderstrinn i klasserommet
    • kan se sammenhenger mellom kunst og formkultur og andre fag/fagområder i skolen
  • Overlapping courses

    Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a forelesninger, presentasjoner, omvisninger og seminarer der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og byvandringer vil ikke dekke alle områder av pensum.

    Kunst og formkultur er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.