EPN-V2

VSHPS6100 Sexual Health Literacy Course description

Course name in Norwegian
Seksuell helsekompetanse
Study programme
Further Education in Sexual Health Promotion in Professions and Society
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history

Introduction

Emnet omhandler hvordan kommunisere muntlig til ulike målgrupper, med ulikt formål og i ulike yrkesfaglige kontekster. Dette betyr at emnet handler om både reseptive og produktive aspekter ved kommunikasjon som aktiv lytting, turtaking, respons, formidling, retoriske virkemidler og ikke-verbal språkbruk. Muntlig kompetanse er nøkkelkompetanse i samfunn og arbeidsliv og er et vesentlig grunnlag for demokratibygging, egen identitet, respekt og dannelse.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike faktorer som påvirker seksuell helsekompetanse for enkeltpersoner og grupper
  • gjøre rede for seksuell helsekompetanse fra et habiliterings-, rehabiliterings- og folkehelseperspektiv
  • gjøre rede for ulike kommunikasjonsmodeller relatert til seksuell helsekompetanse

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og kritisk vurdere mangelfull helsekompetanse relatert til arbeid med seksuell helse
  • tilpasse kommunikasjon til personers evne slik at autonomi og medvirkning sikres i arbeid med seksuell helsekompetanse
  • kritisk vurdere utvalgte teorier innen arbeid med seksuelle helsekompetanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • fremme seksuell helsekompetanse i mangfoldige brukergrupper
  • kommunisere tverrfaglig om seksuell helsekompetanse i et mangfoldig samfunn
  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger relatert til seksuell helse og fremming av seksuell helsekompetanse i yrkesutøvelsen

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene i emnet er forelesninger om kommunikasjon og retorikk kombinert med studentaktive metoder. Emnet vil legge særlig vekt på muntlige fremføringer, diskusjons- og debatteknikker, samtaleanalyser hentet fra både konstruerte og egne praksiserfaringer. Studentene må tilegne seg kunnskap om kommunikasjon og retorikk mellom samlingene.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 75% deltakelse i webinarer
  • Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
  • Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
  • En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.

Assessment

Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig didaktisk oppgave. Eksamen har oppgitt tema knyttet til hvordan undervisning/veiledning i muntlige ferdigheter gjennomføres i praksis. Omfang: 2000 - 2500 ord.

 

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Overlapping courses

100% overlapp med VSHK6000