Programplaner og emneplaner - Student
VSE6000 Supported Employment Course description
- Course name in Norwegian
- Supported Employment
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social WorkSupported Employment
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskaper
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- prinsippene, metodene og de ulike retningene i place-train (Individual Placement and Support, Customized Employment og Supported Employment)
- betingelser for å sikre arbeidssøkers medvirkning
- betingelser for jobbmatch
- betydningen av rask jobbtilknytning og tett oppfølging av arbeidsforhold
- roller i oppfølgingsarbeidet
Ferdigheter
Studenten kan
- begynne å anvende verktøy og etisk ansvarlig fremgangsmåter basert på fem-trinnsprosessen i Supported Employment
- etablere samarbeid med arbeidstakernes private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
- reflektere kritisk over hvordan Supported Employment som arbeidstilnærming påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid og egen yrkesutøvelse
- dokumentere kunnskap om og ferdigheter i innhenting av kilder (herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
Generell kompetanse
Studenten har kunnskap om
- viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
- forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
- inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel
- internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav.
Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.
Course requirements
Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
Fjerde semester av bachelorstudiet er tilrettelagt for utveksling.
Assessment
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
- har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid
Grading scale
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Examiners
Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid.
- En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
- Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon
Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Admission requirements
Ny eksamen vår 2020:
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1) Et praktisk-estetisk arbeid (dokumenteres digitalt og leveres inn på Inspera)
2) En skriftlig formidlingstekst (om lag 200 ord)
3) En akademisk tekst (om lag 3000 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
[Tidligere: Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).
3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).
Eksamensoppgaven blir utlevert om lag syv uker før innleveringsfristen.
Eksamensresultatet kan påklages.]