EPN-V2

VFBF6000 Family Treatment with Children and Parents Course description

Course name in Norwegian
Familiearbeid med barn og foreldre
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Family Treatment
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i ulike familieterapeutiske retninger og andre nyttige modeller i arbeid med barn og foreldre, som for eksempel Parent Management Training (PMT). Refleksjon over oss selv som hjelpere i det spenningsfeltet som kan ligge mellom barn og foreldre vil være sentralt i emnet og bidrar til økt bevissthet om egne dilemmaer i familiearbeid.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • familieterapeutisk tenkning og metoder med fokus på barn og foreldre
  • manualbaserte modeller som kan brukes i rådgivning om barn og foreldre
  • utviklingspsykologisk tenkning om barn-foreldrerelasjonen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende noe kunnskap fra familieterapeutiske og tilgrensende modeller som PMT i samtaler med barn og foreldre
  • reflektere over det grunnleggende dilemmaet at foreldrene både er barnas viktigste hjelpere og bidrar til utvikling av barnas problemer
  • reflektere over egne dilemmaer knyttet til det å samtale med barn og foreldre sammen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • oppnå kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Teaching and learning methods

Emnet har seks undervisningsdager i løpet av semesteret. Undervisningen vil veksle mellom undervisning i plenum, øvelser og rollespill.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Obligatorisk deltakelse. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen.
  • Et refleksjonsnotat til et videoopptak der man i et rollespill samtaler med barn og foreldre. Refleksjonsnotatet gjennomføres ved at studenter går sammen om et videoopptak og refleksjonsnotat.
  • Studenten må også bidra til undervisningen ved å legge fram for gruppa deler av pensumlitteraturen.

All nærværsplikt og arbeidskrav må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i et kasus med barn og foreldre, og skal knyttes sammen med teori fra pensum. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.

Ved ikke bestått eksamen, gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving skal følges.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i helse- og sosialsektoren, frivillige organisasjoner, velferdssektoren og andre som arbeider med barn og foreldre. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.