Programplaner og emneplaner - Student
VERN2400 Planning, Evaluation and Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Planlegging, evaluering og dokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet får studentene kunnskap og ferdigheter i planlegging av målrettede tiltak. Særlig vektlegges målvalgprosessen og utforming av mål. Studentene skal lære å begrunne og dokumentere iverksetting av spesifikke tiltak, skrive rapporter, føre journal samt gjennomføre evalueringer.
Required preliminary courses
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10.
Godkjente arbeidskrav i: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, og VERN2110/VERND2110/VERNL2110.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for nødvendigheten av å skille mellom mål og tiltak
- kan forklare målhierarkier og redegjør for kriterier for prioritering av mål
- kan redegjøre for og begrunner ulike former for innen deltaker design (N=1 design)
- har kunnskap om evalueringskriterier og -metoder
- kan redegjøre for ulike parters ansvar i en forsvarlig planprosess
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med vekt på brukers ønsker og selvbestemmelse
- kan redegjøre for og diskutere etiske problemstillinger knyttet til planlegging av tiltak
- kan operasjonalisere generelle mål til spesifikke mål
- kan beskrive og gjennomføre konsekvensanalyser i en opplærings- eller omsorgsarbeid
- kan foreslå, begrunne og gjennomføre valg av design med utgangspunkt i informasjon om atferd og miljøvariabler i casebeskrivelser
- kan planlegge og begrunne valg av design og gjennomfører endring av egen atferd
Generell kompetanse
Studenten:
- kan beskrive prinsippene innenfor internkontroll og kvalitetssikring
- har innsikt i kravene til dokumentasjon og journalføring som ligger i lovgivningen
Teaching and learning methods
Emnet vil inneholde forelesninger, selvstudium, veiledet gruppearbeid, samt oppgaveløsning med utgangspunkt i casebeskrivelser.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Presentasjon av caseanalyse i gruppe.
- Presentasjon av forslag til målvalgs- og opplæringsplan.
- Presentasjon av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan i plenum, gruppevis fremlegg.
- Individuell presentasjon av selvendringsprosjekt i liten gruppe.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Hjemmeeksamen én uke, individuell, omfang inntil 3200 ord.
Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, én uke, individuell, omfang inntil 3200 ord.
Sensorordning: To sensorer.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
Arntzen, E. (2010). Eksperimentelle design med spesiell vekt på ulike typer N=1 design. I E. Arntzen, & J. Tolsby (Red.), Studenten som forsker i utdanning og yrke: Vitenskapelig tenkning og metodebruk (Rev. utg., s. 226-252). Lillestrøm: Høgskolen i Akershus.[Finnes også som e-bok: https://fagarkivet.hioa.no/nb/item/asset/dspace:3519/studenten.pdf] [28 sider]
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2013). Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/sla/funk/konvensjon_web.pdf
Bosch, S. & Fuqua, R. (2001). Behavioral cusps: A model for selecting target behaviors. Journal of Applied Behavior Analysis, 34 (1), 123-125. doi:10.1901/jaba.2001.34-123[Lenke til artikkelen: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1901/jaba.2001.34-123] [4 sider]
Brask, O. D., Østby, M. & Ødegård, A. (2016). Vernepleierens kjerneroller: En refleksjonsmodell. Bergen: Fagbokforl. [*] [s. 122-138] [17 sider]
Breimo, J. P., Normann, T., Sandvin, J. T. & Thommesen, H. (2015). Individuell plan: Samspill og unoter . Oslo: Gyldendal akademisk.[*] [s. 25-40] [15 sider]
Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2. utg.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall. [Bruk 2. utgaven fra 2007 eller 2014] [Kap. 3, 10 og 27] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397] [83 sider]
Ellingsen, K. E. & Kittelsaa, A. M. (2010). Å velge det trygge: Utviklingshemmede og selvbestemmelse.Fontene forskning, 10 (2) , 4-16. Hentet fra http://fonteneforskning.no/pdf-15.26535.0.3.c94777e380 [13 sider]
Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Hentet frahttp://lovdata.no/lov/2011-06-24-30 [Kap. 1-9] [17 sider]
Helsedirektoratet. (2012). Helsepersonelloven med kommentarer: Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/207/Helsepersonelloven-med-kommentarer-IS-8-2012.pdf [Kap. 5 og 8] [39 sider]
Helsedirektoratet. (2017). Ledelse og kvalitetsforbedring: Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (IS-2620). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Ledelse%20og%20kvalitetsforbedring.pdf [57 sider]
Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd . Oslo: Gyldendal akademisk.[Del 1] [95 sider]
Innstrand, A. G. (2009). Livskvalitet. I J. Eknes & J. A. Løkke (Red.), Utviklingshemning og habilitering: Innspill til habiliteringsprosessen (s. 31-43). Oslo: Universitetsforl.[*] [12 sider]
Jessen, S. A. (2000). Prosjektarbeid og konsekvensanalyser (2. utg.). Oslo: Universitetsforl. [*] [s. 66-73] [7 sider][Finnes også som e-bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/e2d05e7609f99c973f31aed00e5d15e6.nbdigital?lang=no#0]
Løkke, J. A. & Løkke, G. (2004). Kunnskaper om utforming av konkrete mål: Hvor kom kunnskapene fra og med hvilket badevann forsvant de? Diskriminanten, 31 (3/4), 31-52. [21 sider]
Løkke, J. A. & Salthe, G. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: Fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 39 (1), 17-32. [15 sider]
Ohnstad, B. & Hirst, M. (2017). Profesjonsutøvelse - roller, rettigheter og plikter. I A. Kjønstad, A. Syse & M. Kjelland (Red.), Velferdsrett II: Barneverns- og sosialrett (5. utg., s. 449-485). Oslo: Gyldendal juridisk. [*] [s. 479-485] [7 sider]
Partington, J. W. (2010). Kartlegging av grunnleggende språk- og læreferdigheter - revidert : Instruksjoner for skåring og utvikling av opplæringsplan: ABLLS-R Guide (Rev. utg., K. Larsen, Overs.). Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts.[*] [s. 1-25] [25 sider]
Sarokoff, R. A. & Sturmey, P. (2004). The effects of behavioral skills training on staff implementation of discrete-trial teaching. Journal of Applied Behavior Analysis, 37 (4), 535-538. doi:10.1901/jaba.2004.37-535[Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2004.37-535/epdf] [4 sider]
Watson, D. L. & Tharp, R. G. (2014). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment (10. utg.). Belmont, California: Wadsworth/Cengage Learning.[Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781473711389] [411 s.]
Westergård, B.-E. (2016). Vennskap som ressurs og satsningsområde i tjenester til voksne og eldre med utviklingshemning. Psykologi i kommunen, 10 (2), 43-52. [*] [9 sider]
(Totalt 922 sider)
Anbefalt tilleggslitteratur
Aldring og helse. (udatert). Kartleggingsverktøy. Hentet frahttps://aldringoghelse.no/articles/tag/kartleggingsverktoy/
Askeland, G. A. & Molven, O. (2010). Dokument i klientarbeid: Journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner - mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, 76(10), 4, 6-17.
Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2. utg.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall. [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397]
Ellingsen, K. E. (Red.). (2014). Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn . Oslo: Universitetsforl.
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helsetjenesten. (2016). Hentet frahttps://lovdata.no/forskrift/2016-10-28-1250 [3 sider]
Giertsen, H. (2003). Er målene til bare for å kunne måles? Rus & avhengighet, 6 (1), 36-37. Hentet frahttp://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2003/01/er_malene_til_bare_for_a_kunne_males
Grung, R. M. (2016, 3. november). Ny forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Vernepleierportalen. Hentet fra http://vernepleierportalen.no/forskrift-ledelse-kvalitetsforbedring-helse-omsorgstjenesten/
Helse Sør-Øst. (2009). Grunnlagsarbeid for å fremme systematikk og kvalitet i tjenestetilbudet til personer med et omfattende og sammensatt bistandsbehov - samsvar mellom brukers behov, vedtak og tilbud . Hentet fra http://docplayer.me/1591914-Grunnlagsarbeid-for-a-fremme-systematikk-og-kvalitet-i-tjenestetilbudet-til-personer-med-et-omfattende-og-sammensatt-bistandsbehov.html
Helsedirektoratet. (2017). Ledelse og kvalitetsforbedring: Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (IS-2620). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Ledelse%20og%20kvalitetsforbedring.pdf
Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd . Oslo: Gyldendal akademisk.
Holth, P. (2002a). Diffust om ikke-målbare fenomener. Rus & avhengighet, 5 (4), 37-38. Hentet frahttp://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2002/04/diffust_om_ikke-malbare_fenomener
Holth, P. (2002b). Målbeskrivelser for forebygging på rusfeltet. Rus & avhengighet, 5 (5), 34-36. Hentet frahttp://www.idunn.no .ezproxy.hioa.no/rus/2002/05/malbeskrivelser_for_forebygging_pa_rusfeltet
Holth, P. (2003). Kan forebygging skade? Rus & avhengighet, 6 (2), 20-22. Hentet frahttp://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2003/02/kan_forebygging_skade
Holum, L. C. & Toverud, R. (2013). Kan Individuell plan bidra til bedre koordinerte tiltak for unge med psykiske vansker? Fontene forskning, 13 (1), 32-45. Hentet fra http://fonteneforskning.no/pdf-15.19406.0.3.db59ff42eb
Hutchinson, G. S. & Sandvin, J. T. (2016). Hva har ansvarsreformen betydd for selvbestemmelse for mennesker med utviklingshemming? Fontene Forskning, (2), 29-39. Hentet frahttp://hdl.handle.net/11250/2425047
Isaksen, J. & Karlsen, A. (2013). Innføring i atferdsanalyse . Oslo: Universitetsforl.
Larsen, K. A. & Nytrøen, A. M. (1993). Opplæring og behandling: Atferdsanalyse som grunnlag for tilrettelegging av spesialpedagogiske tiltak for mennesker med psykisk utviklingshemming. I B. Gjærum (Red.), Kunnskap og ettertanke: Psykisk utviklingshemning som flerfaglig utfordring (s. 203-222). Oslo: Universitetsforl.[Lenke til e-bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/17b8a055ca1bd72a011018289454b931.nbdigital?lang=no#0]
Løkke, J., Bjerke, N. H., Hansen, M. H., Nilsen, M. J., & Vold, J. A. (2011). Effekten av prefererte aktiviteter på lykkenivået hos to personer med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 97-104.
Løkke, J. A. & Løkke, G. (2005). Quo vadis - mål som setting-hendelser?: Problemer med diffuse forelesningsmål og noen eksempler på konkrete mål. Diskriminanten, 32 (1), 19-34.
Mayer, G. R., Sulzer-Azaroff, B. & Wallace, M. (2014). Behavior analysis for lasting change (3. utg.). Cornwall-on-Hudson, NY: Sloan Pub.[Kap. 3 og 4, s. 32-70]
Meld. St. 45 (2012-2013). (2013). Frihet og likeverd: Om mennesker med utviklingshemming. Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/41a94b47679f477086d3f537d401d50a/no/pdfs/stm201220130045000dddpdfs.pdf
Mæhle, I., Eknes, J. & Houge, G. (Red.). (2011). Utviklingshemning: Årsaker og konsekvenser . Oslo: Universitetsforl.
Nordlund, I., Thronsen, A. & Linde, S. (2015). Innføring i vernepleie: Kunnskapsbasert praksis grunnleggende arbeidsmodell . Oslo: Universitetsforl.
Nytrøen, A. M. & Larsen, K. A. (1989). Målvalgsprosessen i arbeid med psykisk utviklingshemmede.Diskriminanten, 16 (1), 4-17.
Pape, H. (2003). Farlig frykt for tall. Rus & avhengighet, 6 (3), 34-36. Hentet fra http://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2003/03/farlig_frykt_for_tall
Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter . Hentet frahttps://lovdata.no/lov/1999-07-02-63 [Kap. 3, 4, 4A og 8]
Rosales-Ruiz, J. & Baer, D. M. (1997). Behavioral cusps: A developmental and pragmatic concept for behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 30 (3), 533-544. doi:10.1901/jaba.1997.30-533[Lenke til artikkelen: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1901/jaba.1997.30-533]
Rye, M. S., & Ullman. D. (1999). The successful treatment of long-term selective mutism: A case study.Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 30 (4), 313-323. doi:10.1016/S0005-7916(99)00030-0[Lenke til artikkelen:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0005791699000300]
Stiftelsen SOR. (udatert). Kartleggingsbanken.no. Hentet frahttp://www.samordningsradet.no/kartleggingsbank.cfm
Svartdal, F. (2010). Forskningsmetoder. I S. Eikeseth, & F. Svartdal (Red.), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis (2. utg., s. 159-181). Oslo: Gyldendal akademisk.
Noter
* Deles ut av kursholder / Fronter.
(Pensumliste ajour: 2017-06-16 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)