EPN-V2

VERN2400 Planning, Evaluation and Documentation Course description

Course name in Norwegian
Planlegging, evaluering og dokumentasjon
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kunnskap og ferdigheter i planlegging av målrettede tiltak. Særlig vektlegges målvalgprosessen og utforming av mål. Studentene skal lære å begrunne og dokumentere iverksetting av spesifikke tiltak, skrive rapporter, føre journal samt gjennomføre evalueringer.

Required preliminary courses

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10.

Godkjente arbeidskrav i: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, og VERN2110/VERND2110/VERNL2110.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for nødvendigheten av å skille mellom mål og tiltak
  • kan forklare målhierarkier og redegjør for kriterier for prioritering av mål
  • kan redegjøre for og begrunner ulike former for innen deltaker design (N=1 design)
  • har kunnskap om evalueringskriterier og -metoder
  • kan redegjøre for ulike parters ansvar i en forsvarlig planprosess

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med vekt på brukers ønsker og selvbestemmelse
  • kan redegjøre for og diskutere etiske problemstillinger knyttet til planlegging av tiltak
  • kan operasjonalisere generelle mål til spesifikke mål
  • kan beskrive og gjennomføre konsekvensanalyser i en opplærings- eller omsorgsarbeid
  • kan foreslå, begrunne og gjennomføre valg av design med utgangspunkt i informasjon om atferd og miljøvariabler i casebeskrivelser
  • kan planlegge og begrunne valg av design og gjennomfører endring av egen atferd

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan beskrive prinsippene innenfor internkontroll og kvalitetssikring
  • har innsikt i kravene til dokumentasjon og journalføring som ligger i lovgivningen

Teaching and learning methods

Emnet vil inneholde forelesninger, selvstudium, veiledet gruppearbeid, samt oppgaveløsning med utgangspunkt i casebeskrivelser.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Presentasjon av caseanalyse i gruppe.
  • Presentasjon av forslag til målvalgs- og opplæringsplan.
  • Presentasjon av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan i plenum, gruppevis fremlegg.
  • Individuell presentasjon av selvendringsprosjekt i liten gruppe.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Hjemmeeksamen én uke, individuell, omfang inntil 3200 ord.

Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, én uke, individuell, omfang inntil 3200 ord.

Sensorordning: To sensorer.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Hjelpemidler til eksamen

Alle.

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

Arntzen, E. (2010). Eksperimentelle design med spesiell vekt på ulike typer N=1 design. I E. Arntzen, & J. Tolsby (Red.), Studenten som forsker i utdanning og yrke: Vitenskapelig tenkning og metodebruk (Rev. utg., s. 226-252). Lillestrøm: Høgskolen i Akershus.[Finnes også som e-bok: https://fagarkivet.hioa.no/nb/item/asset/dspace:3519/studenten.pdf] [28 sider]

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2013). Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/sla/funk/konvensjon_web.pdf

Bosch, S. & Fuqua, R. (2001). Behavioral cusps: A model for selecting target behaviors. Journal of Applied Behavior Analysis, 34 (1), 123-125. doi:10.1901/jaba.2001.34-123[Lenke til artikkelen: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1901/jaba.2001.34-123] [4 sider]

Brask, O. D., Østby, M. & Ødegård, A. (2016). Vernepleierens kjerneroller: En refleksjonsmodell. Bergen: Fagbokforl. [*] [s. 122-138] [17 sider]

Breimo, J. P., Normann, T., Sandvin, J. T. & Thommesen, H. (2015). Individuell plan: Samspill og unoter . Oslo: Gyldendal akademisk.[*] [s. 25-40] [15 sider]

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2. utg.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall. [Bruk 2. utgaven fra 2007 eller 2014] [Kap. 3, 10 og 27] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397] [83 sider]

Ellingsen, K. E. & Kittelsaa, A. M. (2010). Å velge det trygge: Utviklingshemmede og selvbestemmelse.Fontene forskning, 10 (2) , 4-16. Hentet fra http://fonteneforskning.no/pdf-15.26535.0.3.c94777e380 [13 sider]

Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Hentet frahttp://lovdata.no/lov/2011-06-24-30 [Kap. 1-9] [17 sider]

Helsedirektoratet. (2012). Helsepersonelloven med kommentarer: Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/207/Helsepersonelloven-med-kommentarer-IS-8-2012.pdf [Kap. 5 og 8] [39 sider]

Helsedirektoratet. (2017). Ledelse og kvalitetsforbedring: Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (IS-2620). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Ledelse%20og%20kvalitetsforbedring.pdf [57 sider]

Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd . Oslo: Gyldendal akademisk.[Del 1] [95 sider]

Innstrand, A. G. (2009). Livskvalitet. I J. Eknes & J. A. Løkke (Red.), Utviklingshemning og habilitering: Innspill til habiliteringsprosessen (s. 31-43). Oslo: Universitetsforl.[*] [12 sider]

Jessen, S. A. (2000). Prosjektarbeid og konsekvensanalyser (2. utg.). Oslo: Universitetsforl. [*] [s. 66-73] [7 sider][Finnes også som e-bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/e2d05e7609f99c973f31aed00e5d15e6.nbdigital?lang=no#0]

Løkke, J. A. & Løkke, G. (2004). Kunnskaper om utforming av konkrete mål: Hvor kom kunnskapene fra og med hvilket badevann forsvant de? Diskriminanten, 31 (3/4), 31-52. [21 sider]

Løkke, J. A. & Salthe, G. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: Fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 39 (1), 17-32. [15 sider]

Ohnstad, B. & Hirst, M. (2017). Profesjonsutøvelse - roller, rettigheter og plikter. I A. Kjønstad, A. Syse & M. Kjelland (Red.), Velferdsrett II: Barneverns- og sosialrett (5. utg., s. 449-485). Oslo: Gyldendal juridisk. [*] [s. 479-485] [7 sider]

Partington, J. W. (2010). Kartlegging av grunnleggende språk- og læreferdigheter - revidert : Instruksjoner for skåring og utvikling av opplæringsplan: ABLLS-R Guide (Rev. utg., K. Larsen, Overs.). Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts.[*] [s. 1-25] [25 sider]

Sarokoff, R. A. & Sturmey, P. (2004). The effects of behavioral skills training on staff implementation of discrete-trial teaching. Journal of Applied Behavior Analysis, 37 (4), 535-538. doi:10.1901/jaba.2004.37-535[Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2004.37-535/epdf] [4 sider]

Watson, D. L. & Tharp, R. G. (2014). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment (10. utg.). Belmont, California: Wadsworth/Cengage Learning.[Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781473711389] [411 s.]

Westergård, B.-E. (2016). Vennskap som ressurs og satsningsområde i tjenester til voksne og eldre med utviklingshemning. Psykologi i kommunen, 10 (2), 43-52. [*] [9 sider]

(Totalt 922 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur

Aldring og helse. (udatert). Kartleggingsverktøy. Hentet frahttps://aldringoghelse.no/articles/tag/kartleggingsverktoy/

Askeland, G. A. & Molven, O. (2010). Dokument i klientarbeid: Journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner - mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, 76(10), 4, 6-17.

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2. utg.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall. [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397]

Ellingsen, K. E. (Red.). (2014). Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn . Oslo: Universitetsforl.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helsetjenesten. (2016). Hentet frahttps://lovdata.no/forskrift/2016-10-28-1250 [3 sider]

Giertsen, H. (2003). Er målene til bare for å kunne måles? Rus & avhengighet, 6 (1), 36-37. Hentet frahttp://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2003/01/er_malene_til_bare_for_a_kunne_males

Grung, R. M. (2016, 3. november). Ny forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Vernepleierportalen. Hentet fra http://vernepleierportalen.no/forskrift-ledelse-kvalitetsforbedring-helse-omsorgstjenesten/

Helse Sør-Øst. (2009). Grunnlagsarbeid for å fremme systematikk og kvalitet i tjenestetilbudet til personer med et omfattende og sammensatt bistandsbehov - samsvar mellom brukers behov, vedtak og tilbud . Hentet fra http://docplayer.me/1591914-Grunnlagsarbeid-for-a-fremme-systematikk-og-kvalitet-i-tjenestetilbudet-til-personer-med-et-omfattende-og-sammensatt-bistandsbehov.html

Helsedirektoratet. (2017). Ledelse og kvalitetsforbedring: Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (IS-2620). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Ledelse%20og%20kvalitetsforbedring.pdf

Holden, B. & Finstad, J. (Red.). (2010). Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd . Oslo: Gyldendal akademisk.

Holth, P. (2002a). Diffust om ikke-målbare fenomener. Rus & avhengighet, 5 (4), 37-38. Hentet frahttp://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2002/04/diffust_om_ikke-malbare_fenomener

Holth, P. (2002b). Målbeskrivelser for forebygging på rusfeltet. Rus & avhengighet, 5 (5), 34-36. Hentet frahttp://www.idunn.no .ezproxy.hioa.no/rus/2002/05/malbeskrivelser_for_forebygging_pa_rusfeltet

Holth, P. (2003). Kan forebygging skade? Rus & avhengighet, 6 (2), 20-22. Hentet frahttp://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2003/02/kan_forebygging_skade

Holum, L. C. & Toverud, R. (2013). Kan Individuell plan bidra til bedre koordinerte tiltak for unge med psykiske vansker? Fontene forskning, 13 (1), 32-45. Hentet fra http://fonteneforskning.no/pdf-15.19406.0.3.db59ff42eb

Hutchinson, G. S. & Sandvin, J. T. (2016). Hva har ansvarsreformen betydd for selvbestemmelse for mennesker med utviklingshemming? Fontene Forskning, (2), 29-39. Hentet frahttp://hdl.handle.net/11250/2425047

Isaksen, J. & Karlsen, A. (2013). Innføring i atferdsanalyse . Oslo: Universitetsforl.

Larsen, K. A. & Nytrøen, A. M. (1993). Opplæring og behandling: Atferdsanalyse som grunnlag for tilrettelegging av spesialpedagogiske tiltak for mennesker med psykisk utviklingshemming. I B. Gjærum (Red.), Kunnskap og ettertanke: Psykisk utviklingshemning som flerfaglig utfordring (s. 203-222). Oslo: Universitetsforl.[Lenke til e-bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/17b8a055ca1bd72a011018289454b931.nbdigital?lang=no#0]

Løkke, J., Bjerke, N. H., Hansen, M. H., Nilsen, M. J., & Vold, J. A. (2011). Effekten av prefererte aktiviteter på lykkenivået hos to personer med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 97-104.

Løkke, J. A. & Løkke, G. (2005). Quo vadis - mål som setting-hendelser?: Problemer med diffuse forelesningsmål og noen eksempler på konkrete mål. Diskriminanten, 32 (1), 19-34.

Mayer, G. R., Sulzer-Azaroff, B. & Wallace, M. (2014). Behavior analysis for lasting change (3. utg.). Cornwall-on-Hudson, NY: Sloan Pub.[Kap. 3 og 4, s. 32-70]

Meld. St. 45 (2012-2013). (2013). Frihet og likeverd: Om mennesker med utviklingshemming. Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/41a94b47679f477086d3f537d401d50a/no/pdfs/stm201220130045000dddpdfs.pdf

Mæhle, I., Eknes, J. & Houge, G. (Red.). (2011). Utviklingshemning: Årsaker og konsekvenser . Oslo: Universitetsforl.

Nordlund, I., Thronsen, A. & Linde, S. (2015). Innføring i vernepleie: Kunnskapsbasert praksis grunnleggende arbeidsmodell . Oslo: Universitetsforl.

Nytrøen, A. M. & Larsen, K. A. (1989). Målvalgsprosessen i arbeid med psykisk utviklingshemmede.Diskriminanten, 16 (1), 4-17.

Pape, H. (2003). Farlig frykt for tall. Rus & avhengighet, 6 (3), 34-36. Hentet fra http://www.idunn.no.ezproxy.hioa.no/rus/2003/03/farlig_frykt_for_tall

Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter . Hentet frahttps://lovdata.no/lov/1999-07-02-63 [Kap. 3, 4, 4A og 8]

Rosales-Ruiz, J. & Baer, D. M. (1997). Behavioral cusps: A developmental and pragmatic concept for behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 30 (3), 533-544. doi:10.1901/jaba.1997.30-533[Lenke til artikkelen: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1901/jaba.1997.30-533]

Rye, M. S., & Ullman. D. (1999). The successful treatment of long-term selective mutism: A case study.Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 30 (4), 313-323. doi:10.1016/S0005-7916(99)00030-0[Lenke til artikkelen:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0005791699000300]

Stiftelsen SOR. (udatert). Kartleggingsbanken.no. Hentet frahttp://www.samordningsradet.no/kartleggingsbank.cfm

Svartdal, F. (2010). Forskningsmetoder. I S. Eikeseth, & F. Svartdal (Red.), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis (2. utg., s. 159-181). Oslo: Gyldendal akademisk.

Noter

* Deles ut av kursholder / Fronter.

(Pensumliste ajour: 2017-06-16 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)