Programplaner og emneplaner - Student
VERN2110 Data Collection, analysis and Learning conditions Course description
- Course name in Norwegian
- Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.
-
Required preliminary courses
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400. Godkjente arbeidskrav i: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan
- definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
- redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
- beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
- redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
- forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
- planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
- måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
- studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring
-
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- pretest ved oppstart av emnet
- deltagelse i veiledet gruppearbeid
- 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
- posttest ved emnets slutt
-
Assessment
On completion of the course, the student will have achieved the following learning outcomes:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge about analyzing text and talk and their main research traditions.
- has in-depth knowledge of theories and conceptualisations about the relationship between discourses and power.
Skills
The student
- has gained methodological competence to skillfully outline a discourse analysis based on own empirical material, as a core content of a paper aimed at publication in a research journal.
General competence
The student
- can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and methods based on developed methodological competence.
-
Permitted exam materials and equipment
The course consists of two parts. Students are expected to participate actively in both parts.
The first part consists of a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions the students will be introduced to relevant theories and methods.
The last part is a one-day workshop at OsloMet a few weeks later. This is also mandatory. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.
Between the two parts, the students will write an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material. These papers will in part two be discussed with fellow students and teachers.
-
Grading scale
Preparations for the course
Students are expected to read the syllabus before the first part of the course to be able to participate actively in discussions.
Work requirements
Mandatory participation at the two-days workshop in the first part of the course.
Mandatory participation at the one-day workshop in the last part of the course. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.
Attendence
80 % attendence of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3000 words plus reference list on a given topic.
-
Examiners
The student writes an individual paper (as described in the section "Teaching and working methods") of between 3000 - 5000 words plus reference liste. The paper must be written in English, Norwegian, Swedish, or Danish. The deadline for submission will be 10 days before part two of the course.
New and postponed examination
If a paper is not graded with "pass", the student must submit a revised version within a given deadline.