EPN-V2

VERN1400 Introduction to Psychology and Pedagogy Course description

Course name in Norwegian
Innføring i psykologiske og pedagogiske emner
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.

Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
  • kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
  • kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
  • kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
  • har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)

Teaching and learning methods

Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2).
  • Flervalgstest (2).
  • Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1).

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappeeksamen.

Mappekrav:

  • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
  • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (de l102).

Begge deler vektes likt.

Sensorordning: En sensor.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen

Ingen.

Pensumliste

Del 101 - Innføring i atferdsanalyse

Horne, H. A. & Øyen, B. (2005). Målrettet miljøarbeid, anvendt atferdsanalyse: del 1. Læringsteori og dagliglivets pedagogikk (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

Anbefalt tilleggslitteratur

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2013). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson.[Finnes også som e-bok: https://www.dawsonera.com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397

Isaksen, J., & Karlsen, A. (2013). Innføring i atferdsanalyse . Oslo: Universitetsforl.

Martin, G., & Pear, J. (2015). Behavior modification: What it is and how to do it (10. utg.). Boston: Pearson Education.[Finnes også som e-bok: https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.hioa.no/lib/hioa/detail.action?docID=3570239

Pryor, K. (2001). Positiv forsterkning: Kunsten å trene og lære (J. A. Farsethås, Overs). Oslo: Norsk atferdsanalytisk forening.

Svartdal, F. (Red.). (2011). Psykologi: En introduksjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6]

Webster-Stratton, C. (2007). De utrolige årene: En veiledning i problemløsning for foreldre med barn i alderen 2-8 år (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Del 102 - Innføring i psykologi og pedagogikk

Griggs, R. A. (2017). Psychology: A concise introduction (5. utg.). New York, NY: Worth Publishers. [Kap. 1, 2, 5, 6 (kun s. 265-278), 7, 9 og 10]

(Pensumliste ajour: 2018-01-18 i APA-stil (6. utg.) /lmb, bibl. Kjeller)