EPN-V2

VERN1310 Introduction to Social Sciences and Law Course description

Course name in Norwegian
Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Innføring i samfunnsfaglige og juridiske emner skal gi studenten innsikt i hvordan sosiale prosesser, styringsverk, organisatoriske betingelser, lovgrunnlag og rettslige idealer kan innvirke på tjenesteyter og tjenestemottaker.

Sosiologi og sosialantropologi gir redskap til å analysere og forstå sosiale kontekster samt hvordan individ og samfunn gjensidig påvirker hverandre. Stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori gir innføring i de politiske, administrative og organisatoriske rammene vernepleieren arbeider innenfor. Juridiske emner gir studenten innføring i tjenestemottakers rettsikkerhet gjennom rettsriktig og ikke-krenkende yrkesutøvelse.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
  • har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
  • har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
  • har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
  • har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
  • har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
  • har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
  • har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
  • har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
  • har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
  • har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
  • kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
  • kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
  • kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
  • kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
  • kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
  • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
  • kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
  • kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
  • har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
  • har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
  • har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
  • har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
  • kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
  • har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)

Teaching and learning methods

Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.

Assessment

  1. Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
  2. Eksamensform: Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
  3. Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
  4. Sensorordning: To sensorer.
  5. Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen

Alle.

Pensumliste

Innføring i sosiologi og sosialantropologi

Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 33-64, 77-89, 109-135, 149-163, 221-242]

Goffman, E. (2009). Stigma: Om afvigerens sociale identitet (B. Gooseman, Overs., 2. utg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur. [*] [Stigma og social identitet, s. 13-44]

Kassah, A. K. & Kassah, B. L. (2009). Funksjonshemning: Sentrale ideer, modeller og debatter . Bergen: Fagbokforl. [*] [Kap 1: Modeller og tilnærminger, s. 18-29]

Merton, R. K. (1978). Den selvoppfyllende spådom. I D. Østerberg (Red.), Handling og samfunn: Sosiologisk teori i utvalg (s. 152-172). Oslo: Pax forlag.[*]

Oliver, M. (2009). Understanding disability: From theory to practice (2. utg.). New York: Palgrave Macmillan.[*] [The social model in context, s. 30-42]

Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.[s. 18-33, 50-130, 163-228, 237-248]

Innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori

Fiva, J. H., Hagen, T. P. & Sørensen, R. J. (2014). Kommunal organisering: Effektivitet, styring og demokrati (7. utg.). Oslo: Universitetsforl.[Kap. 2 og 3]

Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-3, 5-11 og 14]

Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1-6 og 9]

Innføring i juridiske emner

Bostad, I. & Hanisch, H. (2016). Rettighetsbegrepet på reisefot: Skiftende syn på likhet og frihet for personer med nedsatt funksjonsevne. I I. Ikdahl & V. Blaker Strand (Red.), Rettigheter i velferdsstaten: Begreper, trender, teorier (s. 249-265). Oslo: Gyldendal juridisk. [17 sider]

Helsedirektoratet (2015). Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer (Rundskriv IS-8/2015). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer[Kap. 1: Alminnelige bestemmelser][Kommentarer til §§ 2-1a, 2-1b, 2-1c, 2-1d, 2-1e][Kap. 3: Rett til medvirkning og informasjon][Kap. 4: Samtykke til helsehjelp] [65 sider]

Helsedirektoratet. (2017). Veileder for saksbehandling: Tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8 (Veileder IS-2442). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1149/Veileder-for-saksbehandling-IS-2442.pdf[Kapittel 1: Pasient og brukeres rett til nødvendige tjenester] [14 sider]

Helsedirektoratet. (2018). Helsepersonelloven med kommentarer (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer[Kap. 1 til og med kap. 11] [160 sider]

Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[*] [Punkt 3.1 t.o.m. 3.4 og kap. 10] [80 sider]

Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[Kapittel 1: Juridisk metode Kapittel 2: Rettsregler og rettigheterKapittel 3: Rettssikkerhet] [29 sider]

Norges domstoler. (2017, 10. august). De alminnelige domstolene. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/

Norges domstoler. (2017, 14. august). Høyesterett. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Hoyesterett/

Norges domstoler. (2017, 14. august). Lagmannsrettene. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Lagmannsrettene/

Norges domstoler. (2017, 8. september). Tingrettene. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Tingrettene/

Prop. 91 L (2010-2011). (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) . Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-91-l-20102011/id638731/ [Merknader til §§ 3-1, 3-2 og 3-4][Merknader til §§ 3-6 og 3-8]

Stortinget. (2015, 26. februar). Lovarbeidet. Hentet fra https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet/

Noter

* Ligger som PDF-filer på Fronter ved kursstart.

(Pensumliste ajour: 2107-10-23 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)