Programplaner og emneplaner - Student
VERN1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Fagets utvikling og etikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
- kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
- kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
- kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
- kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)
Ferdighet
Studenten
- kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
- kan identifisere et dilemma (2)
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
- har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
- kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
- kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Utarbeide gruppekontrakt (1).
- Deltakelse i gruppearbeid etter endt forelesning (1).
- Deltakelse på ekskursjoner og filmfremvisninger (1).
- Utarbeidelse av intervjuguide og gjennomføring av intervju i gruppe (1).
- Forberede og gjennomføre gruppeframlegg etter gjennomført intervju (1).
- Deltakelse i seminargruppe (2).
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Sensorordning: To sensorer.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Delemne 1 Fagets utvikling
Obligatorisk litteratur
Askheim, O. P. (2014). Vernepleieren som aktør for en «empowerment»-orientert praksis. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 65-88). Oslo: Universitetsforlaget. [(20 s.)]
Barne- ungdoms- og familiedirektoratet. (2014). Retningslinjer ved seksuelle overgrep mot voksne med utviklingshemming . Hentet frahttps://www.bufdir.no/documents/Vernmotovergrep.no/SEKSUELLE_OVERGREP_RETNINGSLINJER.pdf [(14 s.)]
Bredland, E. L. Linge, O. A. & Vik, K. (2011). Det handler om verdighet og deltakelse: Verdigrunnlag og praksis i rehabiliteringsarbeid (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1: Rehabilitering - en måte å tenke på (s. 27-64). (38 s.)]
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 5: Nonverbal kommunikasjon (s. 135-154). (Tils. 20 s.)]
Ellingsen, K. E. (2014). Deltakelse som mål og ambisjon for profesjonell praksis. I K. E. Ellingsen (Red.),Utviklingshemming og deltakelse (s. 143-179). Oslo: Universitetsforl. ([34 s.)]
Ellingsen, K. E. (2014). Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn. I K. E. Ellingsen (Red.),Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 23-44). Oslo: Universitetsforl. [(22 s.)]
Ellingsen, K. E. & Berge, K. (2014). Helsefagets rolle i den vernepleierfaglige kompetansen og utøvelsen av faglig skjønn. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 192-216). Oslo: Universitetsforl. [(21 s.)]
Folkestad, H. (2014). Mer enn bare tjenesteyting: Om vernepleierfaglig skjønn og hjemlig omsorg. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 161-177). Oslo: Universitetsforl. [(15 s.)]
Gustavsson, A. & Nyberg, C. (2014). Den levde deltakelsen. I K. E. Ellingsen (Red.), Utviklingshemming og deltakelse (s. 120-139). Oslo: Universitetsforl. [(20 s.)]
Horndalen, B. (2006). Fra trang fødsel til allsidig fagkompetanse: Vernepleierutdanningens tidligste historie. I B. Horndalen & T. R. Torp (Red.), Vernepleier - utdanning og yrke i et faglig og etisk perspektiv (s. 9-20, Forskningssserie (HiAK) 12/2006). Oslo: Høgskolen i Akershus. [Finnes også som e-bok:https://fagarkivet.hioa.no/nb/item/asset/dspace:4827/forskningsserie_2006_12.pdf] [*] [(12 s.)]
Johannessen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (5. utg.). Oslo: Abstrakt. [Kap. 9: Kvalitative intervjuer og gruppesamtaler, s. 145-159 (14 s.)]
Kittelsaa, A. M. (2014). Identitet og selvforståelse i møte med hjelpere. I K. E. Ellingsen (Red.),Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 47-64). Oslo: Universitetsforl. [(16 s.)]
Lorentzen, P., Wichstrøm, A. & Nilsson, L. Aa. (2014). Skjøre samspill - når det å være sammen er nok. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 100-118). Oslo: Universitetsforl. [(19 s.)]
Nordlund, I., Thronsen, A., & Linde, S. (2015). Innføring i vernepleie: Kunnskapsbasert praksis, grunnleggende arbeidsmodell . Oslo: Universitetsforl. [s. 15-112 (98 s.)] [Kap. 1 Vernepleiefaglig kompetanse Kap. 2 Kunnskapsbasert praksis Kap. 3 Profesjonalitet i vernepleiefaglig arbeid Kap. 4 Metode Kap. 5 Grunnleggende Arbeidsmodell i Vernepleiefaglig arbeid Kap. 6 Vernepleiefaglig arbeid og rammer]
Sandvin, J. T. (2014). Utviklingshemmet av hvem? I K. E. Ellingsen (Red.), Utviklingshemming og deltakelse (s. 91-119). Oslo: Universitetsforl. [(26 s.)]
Slettebø, Å. (2012). Etiske fordringer i møtet mellom tjenesteyter og tjenestemottaker. I P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering: Individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 113-126). Oslo: Gyldendal akademisk. [(13 s.)]
Tutvedt, S. (2003). Emma Hjorth: Pioneren i norsk «Åndssvakeomsorg». [Asker]: Emma Hjorth Museum/Asker Museum/Asker og Bærum Historielag. [(19 s.)] [Selges for Emma Hjorth Museum av emneansvarlig (Pris kr. 50,- i kontanter)]
Tøssebro, J. (2014). Trender i utviklingshemmedes levekår og deltakelse. I K. E. Ellingsen (Red.),Utviklingshemming og deltakelse (s. 52-83). Oslo: Universitetsforl. [(29 s.)]
Anbefalt tilleggslitteratur
Eggen, K., Fjeld, W., Malmo, S. & Zachariassen, P. (2014). Utviklingshemning og seksuelle overgrep: Rettsvern, forebygging og oppfølging . Oslo: Helsedirektoratet. [Finnes også som e-bok: https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00002942 ] [*] [s. 10-136] [(126 s.)]
Holden, B. (2005). Autisme: Amandas møte med atferdsanalysen. Oslo: Gyldendal akademisk. [(133 s.)]
Jacobsen, K. (2014). Klassifisering og diagnostisering av personer med psykisk utviklingshemming. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 89-99). Oslo: Universitetsforl. [(10 s.)]
Løkke, Jon A. (2014). Sjekkliste inkludert kasusformuleringer som støtte ved skjønn i målrettet miljøarbeid. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 119-138). Oslo: Universitetsforl. [(19 s.)]
Delemne 2 Etikk
Obligatorisk litteratur
Aadland, E. (1998). Etikk for helse- og sosialarbeidarar (3. utg.). Oslo: Samlaget. [s. 86-90, 139-152 (tils. 18 s.)]
Bailey, J. & Burch, M. (2016). Ethics for behavior analysts (3. utg.). New York: Routledge. [Kap. 2: s. 15-26 (tils. 12 s.)] [Finnes også som e-bok: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://www.hioa.eblib.com/EBLWeb/patron?target=patron&extendedid=P_4456440_0
Brask, O. D., Østby, M. & Ødegård, A. (2016). Vernepleierens kjerneroller: En refleksjonsmodell . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 1-13: s. 17-158 (tils.141 s.)]
Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall. [Kap. 29: Ethical considerations for applied behavior analysts (tils. 21 s.)] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, s. 85-114 (Tils. 30 s.)]
Eide, S. B. & Skorstad, B. (2013). Etikk: Til refleksjon og handling i sosialt arbeid (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [s. 40-193 (Tils. 143 s.)]
Eidhamar, L. G., Leer-Salvesen, P. & Hølen, V. (2007). Den andre: Etikk og filosofi i skolen (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforl. [s. 13-39, s. 134-146 (Tils. 41 s.)]
Fellesorganisasjonen. (1998). Yrkesetisk studiehefte . Oslo: Norsk vernepleierforbund; FO - Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere. [s. 16-32 (tils. 17 s.)]
Grønningsæter, A. (2007). Rett eller galt - eller noe midt imellom?: Et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO) . Oslo: Fellesorganisasjonen. [Elektronisk utgave:https://www.fo.no/getfile.php/01%20Om%20FO/Hefter%20og%20publikasjoner/rettellergalt.pdf [s. 3-110 (tils. 108 s.)]
Noter
*Ligger i kullrommet i Fronter. Kan skrives ut eller lagres på egen PC.
(Pensumliste ajour: 2017-06-22 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)