EPN-V2

VERB1050 Public Health and Health Management Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse og helseforvaltning
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    The language is normally English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.;

    This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).;;

    The course deals with public health and health management. Public health emphasises the distribution of health challenges in the population based on causal connections and risk factors relating to health, education, work and living conditions, international guidelines and conditions with a bearing on illness, health and quality of life in the population at individual, group and society level, including the sustainability goals.;;Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.;;For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.;

  • Required preliminary courses

    The student must have been admitted to the study programme.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

    Knowledge

    The student;

    • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
    • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
    • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
    • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
    • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
    • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
    • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

    Skills

    The student can

    • reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
    • find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
    • reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
  • Teaching and learning methods

    The teaching and learning methods include digital textbooks and digital supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.

  • Course requirements

    None

  • Assessment

    Individual home;examination;(multiple choice), 45 minutes.

    The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students. ;

  • Permitted exam materials and equipment

    All aids are permitted.;;

  • Grading scale

    Naturfag og naturfagdidaktikk 1 gir studentene avansert og utdypende naturfaglig kunnskap innen biologi, fysikk og kjemi med relevans for grunnopplæringen. Studentene vil arbeide med utvalgte kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag og legge til rette for progresjon av disse kjerneelementene gjennom skoleløpet fra begynneropplæring til fullført grunnskole. Her vil dybdelæring være et sentralt begrep. Det legges også vekt på utforskende arbeidsmåter inne og ute.

  • Examiners

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget
    • har avansert kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikken med relevans for læreres yrkesutøvelse og naturfaglige forståelse
    • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring av naturfagets sentrale idéer
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på ulike læringsarenaer
    • har utdypet kunnskap om begynneropplæring i naturfag [trinn 1-7]

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan planlegge og gjennomføre naturfagundervisning inne og ute som fremmer elevens systemtenkning og vitenskapelige tenkemåter
    • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [trinn 1-7]

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser og undervisning i naturfag
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen
  • Overlapping courses

    Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.