EPN-V2

VEPRA20 Proficiency and Behaviour Training Course description

Course name in Norwegian
Ferdighets- og atferdslæring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning. Studentene skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av omsorgs-, opplærings- og endringsarbeid. Emnet går på heltid i ni uker.

  • Required preliminary courses

    Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500.

    Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
    • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
    • har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
    • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
    • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
    • kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
    • kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
    • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
    • kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
    • har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet.
    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
    • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
    • kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
  • Teaching and learning methods

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
    • Deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
    • Innlevering av praksisdokumenter.
    • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

    Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse.
    • Innlevering av praksisdokumenter.
    • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.

    Mappekrav:

    • Del 101 - Vurdering av praksis.
    • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ny og utsatt:

    • Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
    • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

    Sensorordning:

    • Del 101 - Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
    • Del 102 - En sensor.

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle.