Programplaner og emneplaner - Student
VDIAL6200 Public communication via digital channels Course description
- Course name in Norwegian
- Innbyggerdialog på digitale flater
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet behandler fordeler og utfordringer ved innbyggerdialog på digitale flater. Emnet gir en oversikt over ulike digitale plattformer som brukes i offentligkommunikasjon, og legger særlig vekt på hvordan digital teknologi påvirker informasjonsflyt, tillit og maktbalanse i offentlig sektor. Studentene lærer å kritisk vurdere praktiske og etiske sider ved ulike digitale brukergrensesnitt.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Recommended preliminary courses
Yrkeserfaring fra offentlig sektor eller velferdstjenester er en fordel.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal tilegne seg
- Kunnskap om formålet med digital kommunikasjon i offentlig sektor
- Innsikt i styrker og svakheter ved ulike digitale kanaler
- Kunnskap om plattformmakt og teknologiens rolle i samfunnsutvikling.
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- Analysere hvordan valg av digitale flater påvirker kommunikasjon med innbyggere
- Vurdere hvilke digitale flater som er hensiktsmessige i kommunikasjon med ulike målgrupper
- Vurdere etiske og praktiske sider ved ulike digitale verktøy og kommunikasjonsflater
Generell kompetanse
Studenten skal tilegne seg
- Innsikt i hvordan digitale plattformer påvirker det offentliges relasjon til innbyggerne
- Innsikt i offentlig sektors historiske og nåværende begrunnelser for digitale satsinger
- Kunnskap om etiske og juridiske aspekter ved digital kommunikasjon
-
Teaching and learning methods
Emnet er samlingsbasert. Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom fysiske og nettbaserte forelesninger, gruppearbeid, casearbeid og praktiske øvelser. Det legges vekt på å koble undervisningen til studentenes egne arbeidserfaringer.
Emnet forutsetter at studentene driver selvstudier utenom samlingene.
-
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell innlevering basert på erfaringer fra egen arbeidshverdag, med et omfang på 1.000-2.000 tegn inkludert mellomrom.
- Arbeidskrav 2: En gruppeoppgave som diskuterer teknologiens rolle i offentlig sektor, med et omfang på 1.000-2.000 tegn inkludert mellomrom.
Formålet med arbeidskravene er at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet underveis i semesteret, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell mappe som består av to deler:
- Arbeidskrav 1 og 2 som beskrevet ovenfor, i videreutviklet form.
- Et skriftlig refleksjonsnotat med et omfang på 10.000–14.000 tegn inkludert mellomrom.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Grading scale
Bestått/ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.