EPN-V2

VDIAL6100 Interpersonal communication Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og relasjonskompetanse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet gir en grundig innføring i hvordan kommunalt og andre offentlig ansatte kan utvikle relasjonskompetanse i møte med innbyggere. Studentene lærer om intervjuteknikk, lytting, coaching og dialog. Fokus er på å håndtere krevende situasjoner, etablere tillit og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Recommended preliminary courses

    Yrkeserfaring fra offentlig sektor eller velferdstjenester er en fordel.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til sentrale teorier om relasjonskompetanse og kommunikasjon
    • har grunnleggende kunnskap om intervjuteknikk og lytting
    • har kunnskap om hvordan språk og relasjoner påvirker kommunikasjonsklimaet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre enkle intervjuer i møte med brukere
    • kan bruke aktiv lytting og grunnleggende coachingteknikker
    • kan reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter og forbedringsområder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan gode relasjoner fremmer samarbeid og tillit
    • har evner å tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
    • har forståelse for hvordan relasjonskompetanse kan bidra til bedre tjenester
  • Teaching and learning methods

    Emnet er samlingsbasert. Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, casearbeid og praktiske øvelser. Det legges vekt på å koble undervisningen til studentenes egne arbeidserfaringer.

    Emnet forutsetter at studentene driver selvstudier utenom samlingene.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell mappe som består av to deler:

    • Arbeidskrav 1 og 2 som beskrevet ovenfor, i videreutviklet form.
    • Et skriftlig refleksjonsnotat med et omfang på 10.000–14.000 tegn inkludert mellomrom.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.