Programplaner og emneplaner - Student
VBINF6000 Entity-oriented metadata Course description
- Course name in Norwegian
- Entitetsorienterte metadata
- Study programme
-
Entity-oriented metadataFurther Education in Library and Information Science (online)Further Education in Library and Information Science (online), Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler modeller, format og praksiser for metadata og ontologier med fokus på moderne entitetsorienterte modeller og bruk av semantisk web som underliggende rammeverk og plattform for skapning og deling av data. Emnet er praktisk orientert og studentene må påregne å bruke normert tid tilsvarende 1/3 av et fulltidsstudium.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC).
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kunnskap om moderne entitetsorienterte bibliografiske modeller
- har god kunnskap om prinsipper og formater for semantisk web / lenkede data
- har god kunnskap om identifikatorer og autoritetstjenester for global identifisering av entiteter
- har god kunnskap om vokabularer og tjenester relevant for entitetsorienterte beskrivelser innen bibliotek
- har god kunnskap om metadatakvalitet i kontekst av global informasjonsdeling og gjenbruk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i utforming og koding av entitetsorienterte metadata
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere kvalitet av entititetsorienterte data
Generell kompetanse
Studenten
- har god kompetanse i bruk av digitale verktøy, teknologi og tjenester
- har god erfaring i samarbeid, arbeidsdeling, prosjektarbeid
- har evne til å formidle og diskutere faglige problemstillinger
Teaching and learning methods
Emnet er prosjektbasert, og studentene får kunnskap og ferdigheter ved å jobbe i grupper med et gjennomgående prosjekt hvor en samling bibliografiske poster berikes og videreutvikles til entitetsorientert data som skal kvalitetssikres og analyseres ved hjelp av visualiseringer og utprøving av data i et søkesystem. Arbeidsformene veksler mellom nettbaserte seminarer med forelesninger, diskusjoner og veiledning og selvstendig arbeid med utvikling av samlingen.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent 3 gruppebaserte arbeidskrav innen fastsatte frister. Arbeidskravene er innleveringene av iterasjoner av datasamlingen og en kort dokumentasjon av den enkeltes bidrag.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Vurdering i emnet er en semesteroppgave i gruppe. Gruppene skal skrive en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Anbefalt omfang på rapport er 4-5 sider (1600-2000 ord).
En gruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått / ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.